In een notendop, met marketing automation maak je gebruik van software om potentiële klanten aan je te binden. Met marketing automation kun je marketingtaken en strategieën stroomlijnen, automatiseren en meten, zodat je de operationele efficiëntie kunt verhogen en relevante bezoekers effectiever om kunt zetten in klanten. Op kleine schaal kan marketing automation ook zonder software, maar vaak groeit marketing automation binnen een bedrijf en worden meer kanalen beheerd waardoor het essentieel wordt om een software in te zetten.
Marketing automation is geschikt voor zowel B2C bedrijven als B2B bedrijven. Juist bij B2B bedrijven, waar het aankoopproces complexer is, kan marketing automation uitkomst bieden. Met marketing automation software begeleidt je potentiële klanten door de verschillende fasen van de buyer journey. Het geeft je de mogelijkheid om je op je contacten te richten en ze content te sturen die gebaseerd is op hun gedrag. Je zorgt ervoor dat mensen de juiste informatie ontvangen op het juiste moment. Je helpt je doelgroep bij het maken van hun aankoopbeslissing. Als gevolg daarvan zal je conversie (en omzet) toenemen.
Marketing automation maakt online marketing dus een stuk simpeler en efficiënter. Echter, het zo succesvol mogelijk inzetten van marketing automation software vereist veel kennis. Daarnaast zijn er verschillende aanbieders van marketing automation software die sterk variëren in prijs. Het is daarom belangrijk een pakket te vinden dat goed aansluit bij de grootte en behoefte van jouw bedrijf.