Bij leadgeneratie draait alles om het identificeren en aantrekken van potentiële klanten. “Leadgeneratie betreft alle activiteiten die gericht zijn op het in contact komen met potentiële klanten.” Je wilt een lead ‘opleiden’ over het probleem en de oplossing die jij hen biedt. Het gaat om het aanwakkeren van die interesse en het aanzetten tot actie.
Het genereren van leads kan op verschillende manieren. Bij een outbound leadgeneratie methode probeer je een potentiële klant te overtuigen van jouw product. Bijvoorbeeld door een inzetten van online advertenties. Bij een inbound methode gaat het om de juiste content aan de juiste doelgroep op het juiste moment aanbieden. Bijvoorbeeld door mensen via SEO content naar jouw website te krijgen en hen daar een whitepaper te laten downloaden. Bij leadgeneratie is het doel dat websitebezoekers zich kenbaar maken op jouw website door hun gegevens achter te laten. Zonder die gegevens blijft het nog steeds een anonieme bezoeker.
Zowel inbound marketing als outbound marketing hebben hun voordelen voor leadgeneratie. Wij zetten beide methoden bij voorkeur tegelijk in, zodat je direct resultaat behaalt met leadgeneratie. Maar welke leadgeneratie strategie het best bij jouw bedrijf past is afhankelijk van je wensen.