Content marketing

Klanten interesseren, overtuigen en activeren door het bieden van echt relevante informatie

Wat is content marketing

Contentmarketing is een strategische marketing benadering die zich focust op de creatie en distributie van waardevolle, relevante en consistente content die jouw doelgroep écht helpt en inspireert, om je doelgroep aan te trekken en vast te houden, en om hem uiteindelijk klant te maken.

Contentmarketing is een doorlopend proces, dat geïntegreerd is in de overall marketing strategie, en het focust zich op owned media (je eigen website, een eigen kanaal, eigen print), in plaats van rented media (social media, magazines, tv, radio). Contentmarketing gaat over alle kanalen, maar focust zich op het verkrijgen van bezoekers op je eigen website of op een eigen kanaal. Contentmarketing is gericht op leadgeneratie. Doordat je kwalitatieve content aanbiedt die goed vindbaar is, komen mensen naar je site. Daar kan je een relatie met ze gaan opbouwen, en ze opwarmen naar een lead conversie of een aankoop.

Atract, Convert, Close en Delight

Het draait bij content marketing om de kunst van het communiceren met je doelgroep, zonder direct iets te willen verkopen. In plaats van alleen je producten en diensten onder de aandacht te brengen, lever je je doelgroep informatie die ze slimmer maakt of die ze leuk vinden, en zo bouw je een band met ze op. Doordat je je doelgroep helpt of amuseert in elke fase van zijn beslissingsproces, is de kans dat hij uiteindelijk klant bij jou wordt veel groter.

Uiteraard komt bij contentmarketing ook content aan bod die wel een commerciële intentie heeft, zoals productinformatie, sales informatie en testimonials waarom jouw product zo goed is. Deze content is echter alleen relevant, als iemand er ook daadwerkelijk aan toe is om iets bij jou te kopen. Het is dus van groot belang dat je ook content aanbiedt, in de fases daarvoor en daarna.

Wij werken volgens het Attract, Convert, Close en Delight principe. De fase dat iemand klaar is om iets bij je te kopen noemen wij de Close fase. Zoals je ziet is dat slechts een klein gedeelte van de customer journey. Op deze fase richten de meeste bedrijven zich. De concurrentie is hier dus ook het grootst (en het meest kostbaar). De meeste bedrijven vergeten zich te richten op de andere 3 fasen, terwijl die minstens zo belangrijk zijn. Voor veel bedrijven liggen hier dan ook nog veel kansen. Hoe eerder je met je doelgroep in contact bent, en hem echt helpt en inspireert, hoe groter de kans is dat hij klant wordt, of blijft.

Voor elke fase bepalen we met elkaar welke content relevant is. In de Attract fase (top of the funnel) heeft iemand een heel andere informatiebehoefte dan in de Convert fase. En zo hoort bij elke fase een bepaald type content. Per fase bekijken we welke content we gaan aanbieden. Daarna bekijken we wat echt goede, inspirerende, leuke content is die de doelgroep echt helpt en in welke vorm we die content aan moeten bieden. Dit verwerken we in de content marketing strategie.

Onze contentmarketing diensten:

  • Opstellen van duidelijke buyer persona’s
  • In kaart brengen van de customer journey
  • Maken van de content strategie
  • Bepalen van de content richtlijnen

Welke soorten content zijn er?

Binnen de inbound marketing methodiek zijn er veel verschillende vormen van content. Denk aan e-books, whitepapers, blogs, landingpages, video’s, etc. Content is de brandstof voor je eigen inbound marketingmachine. Of het nu gaat over blogs, e-books, whitepapers, infographics, graphics, video of webpagina’s. Zonder content krijg je geen goede online-marketingresultaten. Wij helpen je bij het opzetten van je content strategie, content kalender en bij het realiseren van doelgroepgerichte content.

 

Kritieke succesfactoren bij contentmarketing

  • Duidelijke doelgroep afbakening/buyer persona's;
  • Echt goede content maken en delen, die je doelgroep helpt en inspireert;
  • Als bedrijf denken als een uitgever;
  • Je content moet vindbaar zijn. SEO is de eerste stap en onmisbaar bij contentmarketing en inbound marketing;
  • Kies de juiste kanalen om je doelgroep te bereiken met je content;

Contentmarketing & inbound marketing

Contentmarketing wordt vaak verward met inbound marketing. Veel mensen denken dat beide begrippen hetzelfde zijn, maar niets is minder waar. Content marketing is een essentieel onderdeel van inbound marketing. Zonder contentmarketing is er eigenlijk geen goede inbound marketingstrategie. Lees hier meer over het verschil tussen contentmarketing en inbound marketing.

Door content te delen help je jouw prospects door een antwoord te geven op hun vragen. Je creëert content die écht voor jouw doelgroep bedoeld is en past bij de fase van de buyer journey waarin ze zich bevinden. Met jouw kennis help je je doelgroep op weg en positioneer je jezelf als kennisleider binnen de branche.

Schrijf je in voor onze updates