Waarom een goede online marketing strategie zo belangrijk is

De online marketing strategie is een belangrijke pijler in je marketing aanpak
Geschreven door WINNRS -

‘Een bedrijf zonder online marketing strategie is bereid alles te proberen’.  Je zult misschien denken ‘je hoeft toch niet uit te leggen dat een goede online strategie ontzettend belangrijk is?’. We komen echter nog maandelijks bedrijven tegen die geen website strategie hebben. En die wel degelijk aan online marketing doen, en daar zelfs heel veel geld aan uitgeven. Maar dus zonder een daadwerkelijk goed gefundeerd plan.

De mogelijkheden zijn eindeloos, helemaal als je kijkt naar het online landschap. De risico’s en de belangen zijn groot. En er is nooit genoeg tijd en geld om elke online mogelijkheid te testen die mogelijk goed is voor jouw bedrijf. Dat is de realiteit.

Maar het opzetten van een online marketing strategie zal je de richting en stabiliteit geven die je nodig hebt om bij te blijven in het snel veranderende online landschap. Ondanks het feit dat 50% van de online marketeers geen strategie heeft gedefinieerd voor hun online marketing activiteiten zou een online strategie wel de hoofdprioriteit moeten zijn van elk bedrijf!

De hoofdreden om een marketing strategie te definiëren is om ervoor te zorgen dat er een plan is voor hoe het bedrijf omgaat met het digitale publiek en wat de middelen en platformen zijn die nodig zijn om deze activiteiten te ondersteunen.

Waarom is een online marketing strategie dan zo belangrijk?

Het bouwen van een consistente visie en richting zal er voor zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan en dat iedereen toewerkt naar het behalen van dezelfde doelen. Het kan geïmplementeerd worden door het stellen van duidelijke benchmarks, een eenduidig communicatie model en specifieke doelen en KPI’s. Zonder duidelijke online strategie kan je in de situatie raken waarbij elke manager of directeur zijn of haar eigen doelen en prioriteiten heeft ten aanzien van de online activiteiten, wat er uiteindelijk voor zorgt dat iedereen door elkaar heen werkt zonder het zich te realiseren. We hoeven je waarschijnlijk niet uit te leggen dat dit zonde is van de tijd én het geld.

1. Benchmarks en doelen stellen

Een online strategie geeft je meer focus in je marketing inspanningen en maakt duidelijk wat de tactische stappen zijn die er genomen moeten worden. Zonder het vaststellen van specifieke doelen is het bijna onmogelijk om te besluiten welke online platformen en kanalen je moet gaan gebruiken of hoe je contact kan gaan maken met je online publiek. Het opstellen van een online en website strategie dwingt je ertoe om je te houden aan het bereiken van specifieke doelen, om KPI’s te meten en om resultaten grondig te analyseren. Benchmarks en doelen stellen voor je online campagnes geeft je een beter actieplan en geeft je ook aan wanneer je online marketing campagnes succesvol zijn.

2. Beter begrip van je doelgroep

Door het opstellen van de online marketing strategie word je automatisch gedwongen tot heel goed nadenken over je doelgroep. Als je meer begrip en kennis hebt van je doelgroep én als je beter weet waar je je doelgroep kunt vinden, dan weet je beter wat je tegen ze moet zeggen en waar je dat moet doen. Je kunt je website berichten daar dan beter op aanpassen, je kan krachtigere call-to-actions maken en je kunt betere keuzes maken welke online kanalen je gaat inzetten om je boodschappen te verspreiden. Dit bespaart je tijd en geld verspillen aan het uitvinden en testen van verschillende marketing kanalen, verschillende soorten boodschappen, gericht aan een algemeen, versnipperd publiek, in plaats van het publiek waar je je op zou moeten richten.

3. Ontwikkel een geïntegreerd marketing communicatie model

Het gebruik van een online strategie voor het implementeren van je online marketing activiteiten helpt je om een samenhangend geïntegreerd marketing communicatie model voor je bedrijf te maken. Elk marketing kanaal dat je gebruikt om je bedrijf te promoten is een stukje van de puzzel die een totaal plaatje creëert van het communicatie model van je bedrijf. Alle stukjes van die puzzel moeten perfect op elkaar aansluiten en moeten er voor zorgen dat er een totale en samenhangende merkbeleving is, zowel online als offline. We zien helaas nog zo veel bedrijven die op verschillende kanalen een verschillende uitstraling hebben. Of bedrijven die bijvoorbeeld bakken met geld uitgeven aan tv commercials, en als je dan online gaat zoeken naar dat bedrijf omdat je getriggerd bent door de commercial, ze niet te vinden zijn. Het brede vangnet (website, alle social media kanalen, etc.) van je tv campagne ontbreek dan dus. Met als gevolg dat al die mensen die jou zijn gaan zoeken, buiten je sales funnel vallen. Gemiste kansen en dus een waste of money!

4. Budgettering en ROI

Als je een duidelijk beeld hebt van waar je je online marketing budget aan uitgeeft, kan je beter anticiperen op komende obstakels en beter vooruit plannen. Het begrijpen van hoe je online budget verdeeld is per kanaal en platform en wat daar je ROI is zal er voor zorgen dat je beter voorbereid bent om de volgende stap te nemen. Daardoor zal het steeds makkelijker worden om online budgetten op te stellen en te managen. De meeste bedrijven die een duidelijke online marketing strategie hebben, hebben veel betere ROI resultaten van hun online investeringen dan bedrijven die geen duidelijk online marketing strategie hebben. Een goede online marketing strategie stelt benchmarks voor je activiteiten en zorgt er voor dat je kunt meten wat wel en wat niet werkt in je online activiteiten. Dit zorgt er vervolgens weer voor dat je de juiste aanpassingen kunt maken, zo optimaliseer je steeds je marketing inspanningen en bereik je de hoogste ROI op je marketing uitgaven.

Een goede online strategie is onmisbaar

We hebben een handige template ontwikkeld zodat je zelf je content strategie stapsgewijs op kunt zetten. Download onze template voor het opzetten van een B2B content strategie.

Download
Download het B2B content strategie template

Op de hoogte blijven van B2B marketing nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.