Waarom content marketing zoveel oplevert voor IT- en SaaS bedrijven

Content marketing voor IT- en SaaS bedrijven
Geschreven door WINNRS -

Of je nu in zee gaat met een content marketing bureau of dat je jouw content zelf maakt, het online delen van content volgens een goede strategie kan jouw IT- of SaaS (Software as a Service) bedrijf veel voordeel opleveren.

Content is waar het om draait bij inbound marketing en dus ook een van de belangrijkste dingen waar wij onze klanten bij helpen. Bij het inzetten van content marketing voor onze IT- en SaaS klanten, hebben wij keer op keer gezien hoeveel dit hen heeft geholpen. Er zijn ontzettend veel redenen waarom content marketing (als onderdeel van een inbound marketingstrategieleadgeneratie en de marketing ROI voor elk soort bedrijf verbetert. In dit blog leggen we je graag uit waarom er op het gebied van content marketing zoveel kansen liggen voor IT- en SaaS bedrijven in het bijzonder.

Content voegt waarde toe zonder dat je ‘alles weggeeft’

Veel bedrijven zijn bang dat ze teveel weggeven door het verspreiden en delen van waardevolle content. Er wordt te vaak gedacht dat er eigenlijk betaald moet worden voor informatie die waarde toevoegt voor je klant. Deze gedachtegang is echter ouderwets en compleet overbodig. ‘Voor wat hoort wat’ past niet meer bij de marketing zoals deze vandaag de dag is. Klanten zoeken online naar informatie voordat ze een aankoop doen en een partij die hen constant informatie verstrekt die ook daadwerkelijk helpt bij het beantwoorden van hun vragen, zal veel meer bereiken dan partijen die niks ‘weggeven’. Met dit in gedachte geven we je dus graag het volgende mee:

Kennis delen met (potentiële) klanten verzwakt je bedrijf niet! Door te laten zien wat jouw organisatie in huis heeft door expertise te delen en transparant te zijn richting je publiek, zul je alleen maar indruk maken. Je laat hiermee zien dat je klantgericht bent en je klanten graag wilt helpen bij het beantwoorden van de vragen die ze hebben. Met andere woorden, een bedrijf dat ze gaan vertrouwen. En precies dat vertrouwen is een belangrijke reden voor klanten om met die partij in zee te gaan, helemaal wanneer het gaat om een zakelijke aankoop die invloed heeft op het functioneren van hun bedrijf.

Ook heeft het delen van waardevolle content voordelen die verder gaan dan alleen marketing. Een hiervan is bijvoorbeeld dat je met content antwoord geeft op vragen en problemen die spelen bij jouw publiek, waarmee je op andere vlakken tijd bespaart. Waar een medewerker normaal hetzelfde antwoord op een simpel probleem keer op keer moet herhalen, reik je met content de oplossing al meteen aan.

Aid Product en Brand Discovery

Wat nou als jouw product of dienst zo vernieuwend is dat niemand zich er überhaupt van bewust is dat zoiets (al) bestaat?

Het klinkt misschien vreemd maar in feite bieden veel IT bedrijven producten of diensten aan waarvan klanten niet eens beseffen dat dat hetgeen is wat ze nodig hebben. Als jouw product zo speciaal is, hoe kun je er dan voor zorgen dat jouw ideale klant (ofwel, persona) dit dan vindt?

Door content te creëren volgens de inbound methode, zorg je ervoor dat je de aandacht van je publiek aantrekt. En wat houdt deze inbound methode dan in? Kort gezegd betekent dit dat je er altijd voor zorgt dat je relevant bent voor je (potentiële) klanten door content met ze te delen die toegevoegde waarde voor ze heeft, content te delen die inspeelt op hun behoeften en pijnpunten en hierbij vooral niet jouw bedrijf of product promoot. Daarnaast kun je door te targeten op relevante zoekwoorden waarvan je weet dat mensen hierop zoeken, ervoor zorgen dat je al bezoekers naar je website toe trekt.

Je publiek zoekt misschien (nog) niet specifiek naar jouw product maar aan de andere kant zoeken ze wel manieren om de beste oplossing voor hun probleem te vinden. Help je publiek deze antwoorden te vinden en daarmee vinden ze jou ook.

Merken, maak die van jou wat persoonlijker

Het persoonlijk en menselijk maken van een merk is een belangrijk iets. Het maakt niet uit of je een B2B of een B2C bedrijf bent. Klanten willen namelijk graag het gevoel hebben dat ze zaken doen met echte mensen die ze kunnen vertrouwen en waar ze een band mee kunnen opbouwen. Bedrijven die zeer technische producten ontwikkelen, kunnen hier in het bijzonder van profiteren. Wees wat persoonlijker richting je publiek en onderscheid je hiermee van anderen in jouw branche. Zorg dat het wat laagdrempeliger is voor je publiek om je te benaderen. Jouw content, en met name je blog, is een ideale manier om te laten zien wie je bent (en wie weet zelfs een manier om wat humor door te laten klinken).

Betrek je klanten bij complexe onderwerpen

Veel bedrijven in de software- en IT branche vinden het lastig om hun product of markt uit te leggen, voornamelijk aan de zogenaamde leek. Het creëren van informatieve content biedt je een enorme kans om jouw vakgebied begrijpelijk te maken voor een groter publiek. Voor IT- en SaaS bedrijven betekent dit dat ze veel mogelijkheden hebben om hun publiek te informeren en te onderwijzen door bijvoorbeeld e-books, whitepapers, video’s en case studies aan te bieden en op die manier ervoor te zorgen dat mensen hun branche, producten en diensten gaan begrijpen.

Streef naar ‘Thought Leadership’

Het onderwijzen van je publiek, het bespreken van de huidige situatie van de industrie en het voorspellen of onderzoeken van toekomstige trends, zijn allemaal punten die laten zien dat je veel kennis en inzicht hebt op het gebied van jouw product en/of dienst. Thought leadership bereik je niet door gewoon zoveel mogelijk blogs te schrijven die je vervolgens deelt. De content die je deelt moet van hoge kwaliteit zijn. Content waaruit blijkt dat je kennis van zaken hebt, maar ook innovatief bent en mensen aanzet tot denken.

In een blog waarin B2B thought leadership wordt besproken, pleit Gordon Plutsky:

‘Diegenen die thought leadership hebben, kunnen het hoogste niveau van awareness bij consumenten en prospects bereiken door gebruik te maken van eigen kennis.  Ze geven niet alles weg, maar ze delen genoeg waardevolle inzichten om de interesse van hun publiek te wekken en te laten zien wat ze waard zijn.’

Het laten zien van je bedrijf als een bedrijf dat kennis heeft van, en geïnteresseerd is in toekomstige ontwikkelingen en trends is vooral handig voor oudere merken die het risico lopen dat ze als ouderwets of achterhaald gezien worden.  Als je wilt dat mensen geloven dat je bedrijf nog steeds belangrijk is, zorg dan dat je dit ook bewijst.

Ga het gesprek aan

Het inzetten van je social media kanalen zoals LinkedIn, Facebook en Twitter voor het delen van content is een prima manier om meer te weten te komen over de behoeften en gedachten van je klanten. Deze kennis is van grote waarde voor elk bedrijf maar misschien wel extra waardevol voor die bedrijven die complexere producten of diensten aanbieden. Hoe beter je social media strategie is en hoe beter je content is, hoe meer mensen zich aan je (merk) binden.

Als je content marketing strategie goed doordacht en uitgevoerd is, zal dit grootse resultaten opleveren maar vergeet niet dat hier veel tijd, creativiteit en energie ingestoken moet worden. Wanneer je hier niet volledig voor gaat, zullen de resultaten helaas uitblijven. Ga er dus voor en zorg dat de tijd die je erin steekt niet voor niets is!

Aan de slag met content marketing?

Wil jij voor jouw organisatie ook aan de slag met content marketing? Begin dan met een content strategie. Om je op weg te helpen hebben we een template ontwikkeld. Download de template B2B content strategie.

Download
Download het B2B content strategie template

Op de hoogte blijven van B2B marketing nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.