Verbeter de vindbaarheid van je content door zoekmachine optimalisatie

    Posted by WINNRS - 26 November, 2018

    Wist je dat 75% van de mensen niet verder kijkt dan de eerste pagina in Google search? Komt jouw content niet verder dan de tweede of derde pagina? Dan is het effect dus minimaal. Maar hoe zorg je ervoor dat juist jouw content vindbaar wordt, wanneer er dagelijks miljoenen andere blogs worden gepubliceerd? Het antwoord is: zoekmachine optimalisatie. In dit blog lichten we de 6 belangrijkste onderdelen van zoekmachine optimalisatie toe om je content beter vindbaar te maken.

    1. Keywords als basis voor zoekmachine optimalisatie

    De eerste stap in zoekmachine optimalisatie is keyword research. Veel marketeers denken pas na over keyword research als de content bijna klaar is. Een paar keywords toevoegen en het stuk kan de wijde wereld in.

    Maar wil je je content beter vindbaar maken in zoekmachines, dan is een effectieve keyword-analyse je vertrekpunt. Pas wanneer je goed in kaart hebt gebracht welke vragen je buyer persona’s hebben tijdens elke fase van het koopproces en waar zij op zoeken, kun je overgaan tot content creatie.

    Hoe kom je tot de juiste keywords om je vindbaarheid te verbeteren? Dit is een optelsom van kennis over je doelgroep, een goed keyword proces en slim keywords kiezen.

    Kennis van de doelgroep
    Ook bij keyword research hoort je doelgroep centraal te staan. Duik niet gelijk in de keyword tools, maar zorg dat je eerst ontdekt welke thema’s belangrijk zijn voor je doelgroep door middel van buyer persona onderzoek. Blijf ook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen het vakgebied van je doelgroep, door je te abonneren op relevante nieuwsbrieven, magazines en fora.

    Goed keyword proces
    Pas wanneer je weet wat er speelt bij de doelgroep, gebruik je verschillende tools als Google Zoekwoordplanner en Keywordtool om relevante zoektermen te ontdekken en analyseren. Het is belangrijk dat je een goed proces neerzet, zodat je gemakkelijk de juiste keywords eruit kunt filteren. Doe dit bijvoorbeeld door alle zoektermen te exporteren naar 1 Excel lijst en de termen te ‘raten’ op basis van relevante criteria:

    • Zoekvolume – wat is het gemiddelde volume per maand?
    • Competitie – hoeveel competitie heeft het keyword?
    • Relevantie – hoe belangrijk is het keyword voor jullie business?
    • Trends – wordt er steeds meer of minder gezocht op deze term?
    • Intent – wat is de informatiebehoefte achter het keyword?

    Slim keywords kiezen
    Op basis van een goed keyword proces, zoals bovenstaand, kun je gemakkelijk de juiste keywords uitkiezen. Nu is de vraag: welke termen kies je als eerst en hebben het meeste effect voor zoekmachine optimalisatie? Natuurlijk wil je zoektermen die relevant zijn en waar je een hoge ranking mee kunt bereiken.

    Een aantal tips:

      • Low hanging fruit: Ga voor woorden met een hoge relevantie, hoog zoekvolume en weinig competitie.
      • Long tails: Nu bedrijven veel inzetten op content is het echter lastig om termen met een hoog zoekvolume en een lage competitie te vinden. Long tails van 4 of meer woorden hebben vaak minder volume, maar tegelijkertijd ook minder competitie en de zoeker is ook heel gericht op zoek naar informatie. De conversie ligt daarom hoger.
      • Trends: Houd daarnaast ook goed de trends in de markt in de gaten met Google Trends. Zo is de term ‘growth hacking’ al enkele jaren een veelbesproken marketingterm. Had je daar als een van de eerste een blog over geschreven, dan plukte je daar waarschijnlijk nu nog de vruchten van.
      • Synoniemen: Zoekmachines leggen ook steeds beter relaties tussen synoniemen en vergelijkbare woorden, dus door gerelateerde woorden te gebruiken in verschillende content items, wordt het voor bots duidelijker waar je website over schrijft.

    2. Zo herkennen zoekmachines kwalitatieve content

    Ook de kwaliteit van je content heeft veel impact op het succes van zoekmachine optimalisatie. Goede content wordt bijvoorbeeld meer gedeeld, krijgt meer links en heeft een langere time-on-site (TOS). Allemaal zaken die ervoor zorgen dat Google je een hogere positie geeft.

    Wil je dus je zoekmachine optimalisatie verbeteren en je return op content verhogen? Dan kun je beter je tijd investeren in 1 goed blog per maand, dan 4 matige stukken. Maar wanneer krijgt content nu de stempel kwalitatief? Naast dat het goed geschreven moet zijn, helpen de onderstaande tips om content waardevoller te maken voor zoekmachines:

    • Maak ‘long-form’ content. Onderzoek toont aan dat langere stukken content hoger ranken in zoekmachines, meer organische traffic krijgen en vaker worden gedeeld. Kies voor een andere vorm. Veel bedrijven kiezen automatisch voor blogs. Maar uit onderzoek blijkt dat zoekmachines juist liever een mix van verschillende vormen willen, omdat zo aan de behoefte van elke gebruiker wordt voldaan. Maak dus voor relevante zoektermen niet alleen blogs, maar ook een video, een podcast of een infographic.
    • Kies voor praktisch of diepgaand. Artikelen die hoog in zoekmachines ranken geven diepgaande informatie waar de lezer echt wat van leert. Probeer dus bruikbare tips te geven aan de hand van voorbeelden en vermijd open deuren.
    • Publiceer een nieuw onderzoek. Mensen houden van cijfers. Is er al veel informatie over een topic waar je op wil ranken? Kijk dan of je een nieuw onderzoek kan publiceren en zorg voor goede PR om meer links te krijgen (lees meer over linkbuilding in de volgende alinea).
    • Verbeter de leesbaarheid. ‘Beter goed gejat dan slecht bedacht’,  luidt het spreekwoord. Is er al hele goede informatie beschikbaar op zoektermen waar jij op gevonden wil worden? Kijk dan of je het niet beter, maar juist slimmer kunt doen. Kun je vergelijkbare content maken, maar dan voor een titel kiezen die beter gevonden wordt door zoekmachines? Of de leesbaarheid verbeteren door subtitels, bullet points of quotes te gebruiken.

    3. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel zoekmachine optimalisatie

    Linkbuilding is nog steeds belangrijk om hoger te ranken in Google. Simpel gezegd houdt externe linkbuilding in dat andere websites naar jouw website linken. Waarom is dat belangrijk? Wanneer je veel links naar je website krijgt voor een stuk content, is dit een seintje naar Google dat jouw site relevante content biedt. Je website bouwt daarmee autoriteit op, waardoor je sneller een hogere ranking krijgt. Manieren om het aantal links te verhogen zijn: guest blogging, PR-berichten, samenwerkingen met andere sites en social media.

    Ook interne linkbuilding kan een slimme manier zijn om je content te optimaliseren voor zoekmachines. Maak je verschillende content items voor hetzelfde keyword? Denk dan na met welk item je het hoogst wil ranken en link met de andere items naar deze pagina. Op deze manier laat je aan zoekmachines zien welke content het belangrijkste is.

    4. Vast format voor zoekmachine optimalisatie

    Schrijf in de eerste plaats altijd voor de doelgroep en niet voor SEO. Toch zijn er een aantal punten waar je in je tekst op kunt letten, zodat het keyword waar je op focust beter vindbaar wordt voor zoekmachines. Hieronder geven we je een vast format dat je kunt gebruiken voor elk content item, zodat je belangrijke onderdelen voor zoekmachine optimalisatie niet vergeet:

    • Url: gebruik je keyword in de url van de pagina
    • Titel: gebruik je keyword in de titel van de pagina
    • Subtitel: gebruik je keyword minimaal een keer in een subtitel
    • Meta description: gebruik het keyword in de meta description
    • Body: Gebruik je keyword regelmatig in de body van tekst (6 tot 10 keer bij een lengte van 1.000 woorden)
    • Plaatjes: gebruik het keyword in de naam en alt tekst van plaatjes
    • Links: gebruik het keyword ook bij links in de tekst

    5. Houd je content vers

    Pas zoekmachine optimalisatie niet alleen toe bij nieuwe content; ook door bestaande content te updaten zorg je voor beter resultaat. Wanneer je je content regelmatig ververst, weten zoekmachines dat je website actueel is.

    Daarnaast kun je ook bestaande pagina’s en content steeds verder optimaliseren, bijvoorbeeld door beter te voldoen aan een nieuwe Google-update of recentere onderzoeken toe te voegen.

    Presteert bepaalde content niet goed? Kijk dan of je de content weg kunt halen en de informatie om kunt zetten naar een meer bruikbaar stuk content. Maak bijvoorbeeld van een matig blog een goede infographic.

    6. Klopt de techniek van je site?

    Heb je het gevoel dat je alles goed doet op het gebied van zoekmachine optimalisatie, maar nog steeds niet hoog genoeg rankt in Google? Dan kan het zijn dat de techniek van je site invloed heeft op je ranking. Welke technische punten hebben invloed op zoekmachine optimalisatie? Lees de veel voorkomende issues:

    • Laadtijd: Duurt het te lang voor je website laadt, dan haken gebruikers af. Daarom heeft de laadtijd van je website veel invloed op hoe hoog je content zal ranken.
    • Code: Is de code op je website te lang of complex? Dan wordt het voor zoekmachines minder makkelijk om je content te crawlen en zul je minder hoog getoond worden.
    • Structuur: De structuur van je website heeft ook invloed op je ranking in zoekmachines. Update bijvoorbeeld regelmatig je sitemap, verwijder je dubbele pagina’s en re-directs. Ook is het slim om steeds dezelfde structuur voor je URL’s te gebruiken.
    • Mobile-friendly: Nu veel zoekverkeer van mobiele telefoons komt, is een ‘mobile-friendly’ website een belangrijk criterium voor een hogere ranking.

    Wil je met zoekmachine optimalisatie aan de slag?

    Zoekmachine optimalisatie vraagt om de juiste tactieken, veel tijd en een lange adem. Wil je hulp bij het verbeteren van je resultaat? Vraag dan een gratis adviesgesprek over zoekmachine optimalisatie aan.

    Ja, ik wil een gratis adviesgesprek

    Topics: SEO