Updates van Google Search Console

Posted by Judith - 10 May, 2019

Google kondigde deze maand aan nieuwe updates door te voeren in hun Google Search Console, ook wel bekent als Google Webmaster Tool. Met deze updates zijn gebruikers nog beter in staat om de data van hun website te analyseren en te verbeteren. 

Gebruik Google Search Console

Waar gebruiken we Google Search Console eigenlijk voor? Met deze handige tool van Google kun je de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten bijhouden en optimaliseren. Je kunt bijvoorbeeld via deze tool aanvragen of Google een specifieke pagina, of zelfs je gehele website, opnieuw indexeert. Dit is handig wanneer je jouw content hebt geoptimaliseerd om een hogere positie in de zoekmachines te verkrijgen of als je een foutcode op je website hebt opgelost. Dan wil je graag dat Google jouw verbetering zo snel mogelijk opnieuw indexeert. Via Google Search Console kan je dit onder andere aanvragen.

Kortom, een hele belangrijke tool om de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten bij te houden, te optimaliseren en fouten op je website te ontdekken. Wij gebruiken Google Search Console dan ook regelmatig voor onze klanten en halen hier nieuwe inzichten uit.

Updates in rapporten

Met de aangekondigde updates voegt Google nieuwe rapporten toe aan Google Search Console voor de ‘sitelinks searchbox’ markup en ‘logo’ markup. Onderstaand zie je een voorbeeld van een nieuwe rapport.

Nieuw rapport Google Search Console

Met dit verbeterde rapport kun je de trend bekijken van fouten, waarschuwingen en goede items op je website. Naast de algemene trend kan je ook de fouten en waarschuwingen per pagina bekijken om zo te achterhalen welke fout er aanwezig is op een specifiek pagina en wat je hier aan kunt doen.

Daarnaast voert Google nu ook een update door waarbij Google aan toont of er een fout is gesignaleerd in de ‘gestructureerde data’ op je website. Ter illustratie, we gebruiken gestructureerde data onder andere bij het creëren van ‘featured snippets’. Je kent ze wel, de uitgelichte zoekresultaten in je zoekmachine als je bijvoorbeeld een vraag intypt. Hieronder een voorbeeld van een featured snippet.

Voorbeeld featured snippet

Om deze featured snippet te tonen moet er, naast een hoge positie in de zoekresultaten, een stukje gestructureerde data op je website geplaatst worden. Met het nieuwe rapport in Google Search Console kun je achterhalen of er gestructureerde data is dat niet goed gelezen kan worden door Google. Belangrijk om op te merken is dat Google in dit rapport alleen fouten toont en geen waarschuwingen of goede items.  

Kortom, Google Search Console helpt ons om inzicht te verkrijgen in de prestaties van je website en het ontdekken van fouten. Met deze nieuwe rapporten geeft Google ons meer inzichten die ons helpen fouten te ontdekken die de prestaties van je website beïnvloeden.

Wil je meer weten over de toepassing van Google Search Console?

Wil je de inzichten van Google Search Console ook toepassen binnen jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag met je mee. 

Ja, ik wil een gratis adviesgesprek

Topics: Data