Tooltip: Hotjar, inzicht in de bezoekers op je website

Posted by Jorique - 27 May, 2019

Er bestaan al zo veel marketing tools en daar komen elke maand weer nieuwe bij. Begrijpelijk dat je af en toe door de bomen het bos niet meer ziet. Daarom hebben we elke maand de tooltip, met tools die echt handig zijn voor jouw bedrijf. Deze maand Hotjar; the fast and visual way to understand your users.

Hotjar, wat is het?

Er wordt veel tijd besteed aan het in kaart brengen van hoe je doelgroep omgaat met jouw content. Met o.a. Analytics kan kwantiteit goed gemeten worden maar overige informatie is een stuk ingewikkelder te achterhalen. Daarvoor is er Hotjar, een fantastische tool waarmee je kwalitatief onderzoek kan doen naar hoe je website wordt gebruikt door je bezoekers. Op basis van de informatie uit Hotjar kun je bijvoorbeeld besluiten om bepaalde onderdelen op je pagina beter in beeld te brengen, afbeeldingen klikbaar te maken, contactgegevens duidelijker zichtbaar te vermelden of een extra CTA (call to action) button te plaatsen.

Krijg met Hotjar inzicht in de bezoekers op je website

Bijna elke ondernemer heeft goed voor ogen wat ze willen dat hun klant doet op hun website, maar in de praktijk gebeurt dat vaak te weinig. Je eigen website heb je meestal al zo vaak bekeken dat het logisch is dat je er niet meer naar kan kijken zoals een nieuwe bezoeker doet. En daar kan Hotjar je mee helpen!

Alvast een eerste tip: bedenk van tevoren goed wat je wilt onderzoeken met Hotjar. De tool staat namelijk garant voor uren kijkplezier maar je wilt waarschijnlijk zo snel mogelijk tot iets concreets komen!

Hotjar Heatmap-min

Alle functies op een rij

De gratis tool Hotjar heeft veel verschillende functies. Hieronder een overzicht van alle functies van Hotjar:

1. Heatmaps - Visualize behavior

Met de heatmap krijg je snel visueel inzicht in wat je bezoekers doen en willen op je website. Zo  zie je precies waar en hoe vaak er wordt geklikt en hoe ver er gescrold wordt. Veel bedrijven komen er bijvoorbeeld achter dat hun klant veel klikt op een plek waar niet doorgeklikt kan worden (bijvoorbeeld een statische afbeelding) wat frictie oproept bij de websitebezoekers. Super gemakkelijk om direct aan te passen, dat noemen wij nou een quick win!

2. Visitor Recordings- See what your users see  

Met deze functie zie je schermopnames van wat jouw bezoekers op je website hebben gedaan. Je volgt precies hoe ze hun muis over de website hebben geleid, waar ze op hebben geklikt, hoelang ze ergens stil op blijven staan enzovoorts. Vermakelijke video’s die je enorm waardevolle informatie kunnen geven over je klanten!

3. Form Analysis

Heb je formulieren op je website die de bezoekers in moeten vullen? Met Form analysis krijg je inzicht in hoe de formulieren op je website worden gebruikt. Zo kun je bijvoorbeeld zien welke velden lang duren om in te vullen, en welke leeg blijven. Deze gegevens kun je direct gebruiken om je formulieren te verbeteren en daarmee te voorkomen dat je klanten je website verlaten tijdens het invullen.

4. Conversion Funnels

Met deze functie kun je ontdekken waar de meeste websitebezoekers afhaken. De functie maakt inzichtelijk op welke pagina of bij welke stap in de funnel de meeste klanten je website verlaten. Hierdoor kun je kansen en verbeteringen ontdekken voor je website.

Naast bovenstaande functies om inzicht te krijgen in het gedrag van je websitebezoekers biedt Hotjar ook mogelijkheden om feedback te verzamelen.

5. Feedback Polls & Incoming Feedback

Deze functies helpen je om achter de redenen voor bepaald gedrag te komen. Het verbeteren van je website begint bij het begrijpen wat je klant wil en wat ze tegenhoudt om dat te bereiken. Stel je vragen aan specifieke bezoekers overal op je (mobiele) website en kom erachter waar ze enthousiast over zijn of waar ze graag verbetering zouden zien.

6. Surveys & Recruit Test Users

Dé manier om je doelgroep beter te leren kennen en begrijpen. Vraag je websitebezoeker bijvoorbeeld vlak voor ze je site verlaten om een paar vragen te beantwoorden. Kwalitatief onderzoek kan met de Test Users-functie, waarbij je kwalitatief onderzoek uitvoert onder je eigen doelgroep.

Bij WINNRS zijn we fan van Hotjar omdat de tool super gebruiksvriendelijk is en je in no-time knel- en verbeterpunten hebt gevonden. Ben je benieuwd wat de tool voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem contact met ons op. We denken graag met je mee.

NEEM CONTACT OP

 

 

 

 

 

 

 

 

Wil je meer weten over de toepassing van Google Search Console?

Wil je de inzichten van Google Search Console ook toepassen binnen jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij denken graag met je mee. 

Ja, ik wil een gratis adviesgesprek

Topics: Marketing, Tech