De belangrijkste Google ranking factoren

Table of SEO Factors
Geschreven door Jorique -

Steeds meer bedrijven begrijpen het belang van SEO en zijn bekend met de basisprincipes waarop je website beoordeeld wordt. Denk hierbij aan het technisch goed in elkaar zitten van je website, laadsnelheid, voldoende kwalitatieve content maar ook de links naar je website die zorgen voor autoriteit en betrouwbaarheid.

Maar Google hanteert nog veel meer factoren bij het beoordelen van jouw website, de één belangrijker dan de andere. Hoe doet je website het bijvoorbeeld op mobile? En heb je een veilige verbinding/HTTPS? Daarnaast veranderen de factoren waarop Google beoordeelt continu waardoor het lastig kan zijn om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Goed geoptimaliseerde sites krijgen meer verkeer, wat uiteindelijk leidt tot meer leads en sales. Maar zonder SEO wordt jouw site überhaupt niet gevonden. Reden genoeg om kritisch te blijven kijken naar SEO en de Google ranking factoren.

Search Engine Land

Elke twee jaar publiceert Search Engine Land, een toonaangevend digital marketing platform, de periodic table of SEO success Factors; een handig overzicht waar menig professionals gebruik van maakt bij het opzetten van succesvolle SEO-strategieën. De tabel geeft inzicht in de factoren op basis waarvan Google de positie van je website in de zoekmachines bepaalt, ranking factoren dus. Dit zijn zowel factoren die je vindbaarheid positief beïnvloeden als factoren met een negatief effect op de vindbaarheid van je website.

Om een zo hoog mogelijke positie in Google te krijgen is het dus raadzaam om alle factoren na te lopen en te optimaliseren voor jouw website. Ten slotte zijn er dit jaar ook een viertal interessante, opkomende ontwikkelingen aan toegevoegd; Voice, Local, Image en Video.

Positieve Google Ranking factoren en toxins

Google rankt websites aan de hand van uiteenlopende factoren, in totaal zijn 29 raking factoren met positieve invloed op je organische vindbaarheid. Daarnaast zijn er ook een zestal negatieve factoren, zogenoemde ‘toxins’, waar je rekening mee moet houden. Omdat de algehele beoordeling van website negatief wordt beïnvloed door toxins (zoals het verstoppen van onzichtbare zoekwoorden)  verslechtert het je vindbaarheid in Google.

Grofweg vallen al deze factoren onder te verdelen in twee soorten; on-the-page en off-the-page factoren. On-the-page factoren zijn Content, Architecture en HTML. Off-the-page factoren zijn Trust, Links, Personal, Social. Alle factoren hebben daarnaast ook nog een eigen ‘waarde’, variërend tussen -3 en +3. De kwaliteit van je content zorgt bijvoorbeeld voor een score van +3, het verwerken van de keywords in je URL’s zorgt voor +1, terwijl het overmatig gebruiken van keywords juist kan zorgen voor een score van -2.

Benieuwd naar het totaaloverzicht van alle Google ranking factoren? Bekijk hier Table of SEO Factors en verbeter je vindbaarheid in Google.

Op de hoogte blijven van B2B marketing nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.