See, Think, Do, Care framework – De doelgroep centraal

De doelgroep centraal met het See, Think, Do, Care framework
Geschreven door WINNRS -

Het See, Think, Do, Care framework is ontwikkeld door Avinash Kaushik, Google’s Digital Marketing goeroe. Waar andere marketingmodellen vaak puur denken vanuit het bedrijf, staat in het See, Think, Do, Care framework juist de consument centraal. Het See, Think, Do, Care model helpt je bij de keuzes welke kanalen je moet inzetten, welke content je moet creëren en welke KPI’s je moet meten.

De vier fases See, Think, Do en Care beschrijven elk een fase waarin je doelgroep zich kan bevinden

Het See, Think, Do, Care framework biedt de mogelijkheid om naar al je online inspanningen te kijken en..

  • te identificeren waar kansen zitten in de strategie voor content, engagement en kanalen die je inzet;
  • te reflecteren in hoeverre je marketing inspanningen breed en geoptimaliseerd genoeg zijn voor de doelgroep in alle vier de fases;
  • te bepalen of alle marketing inspanningen worden afgerekend op de juiste KPI’s in iedere fase;

SEE: Dit is je grootst mogelijke potentiële doelgroep. Verkoop je kleding, dan is dit iedereen die kleding draagt. Afhankelijk van het type organisatie kan dit ook iedereen die schoenen draagt, iedereen die een telefoon gebruikt of iedereen die een rijbewijs bezit zijn. In de See fase heeft de doelgroep nog geen commerciële intentie. Oftewel, ze staan niet open voor het kopen van jouw product of dienst, maar ze kunnen al wel geholpen worden.

THINK: Dit is een subset van de See doelgroep, waarbij de doelgroep minimaal een licht commerciële intentie heeft. Om het kleding voorbeeld aan te houden: ze weten wellicht nog niet wanneer en of ze nieuwe kleding nodig hebben, maar ze denken er al wel over na.

DO: Dit is een subset van de Think doelgroep, waarbij de doelgroep een sterk commerciële intentie heeft. Dit zijn alle mensen die kleding dragen en die actief op zoek zijn om nieuwe kleding te kopen. Dit is de doelgroep waar bijna iedere organisatie zich volledig op richt. De meest interessante doelgroep in de ogen van veel organisaties.

CARE: Marketing stopt niet nadat je in de Do fase iets aan je doelgroep hebt verkocht. Wanneer je je niet op je bestaande klanten richt laat je veel kansen liggen. De laatste fase is de Care fase. Dit is iedereen uit je doelgroep, die in de Do fase iets bij je heeft gekocht. Of zoals Avinash het zegt, iedereen die meer dan twee keer iets bij je heeft gekocht. Bedrijven die hun klanten goed behandelen en op alle mogelijke manieren helpen in de Care fase, hoeven minder uit te geven aan het verkrijgen van nieuwe klanten. Deze klanten zorgen voor mond-tot-mond reclame en ze worden brand ambassadors die je merk promoten. Wanneer je product of dienst het toelaat, zorgen ze ook voor een hogere customer lifetime value.

Organisaties die zich enkel op de Do fase richten gaan verliezen

Wanneer je je met je online marketing enkel richt op content over je producten en diensten en kanalen die dit vervolgens promoten, dan zal je succes altijd beperkt zijn. Je richt je namelijk enkel op de Do fase in plaats van het volledige See, Think, Do, Care model.

Als je met je organisatie wil groeien en meer succes wil bereiken, dan moet je ook kijken naar content, kanalen en KPI’s gericht op de See, Think en Care fases.

Hierdoor kun je je doelgroep, in elke fase van het See, Think, Do, Care mode altijd helpen. Ook al zijn ze nog niet klaar om bij jou te kopen, je bouwt al wel een relatie met je doelgroep op en bent meer top of mind wanneer je doelgroep wel klaar is om te kopen.

Als je je enkel op de Do fase richt, bereik je maar een heel klein deel van je doelgroep en benut je ook een klein deel van de kansen die er liggen.

Een obsessie voor conversies

  • Waarom zijn SEO en SEA vaak enkel gericht op het promoten van producten of diensten in de Do fase, terwijl er vaak duizenden, tienduizenden of honderdduizenden zoekopdrachten zijn in de See, Think en Care fase waarmee je je doelgroep kunt helpen?
  • Waarom hebben de meeste organisaties zo’n beperkte online marketing strategie en laten ze vaak, in tegenstelling tot een concurrent die het wel begrijpt, zoveel kansen liggen?

Dit heeft te maken met het kiezen van de verkeerde KPI’s.

Organisaties zijn geobsedeerd door conversies. Alles wordt afgerekend op de mate waarin iets direct bijdraagt aan meer conversies. Alleen je doelgroep in de Do fase is (bijna) klaar om te kopen. Natuurlijk moet je bezoekers uit de Do fase afrekenen op conversies. Maar dit geldt niet voor bezoeken in de overige fases.

Bezoekers in de See, Think en Care fase afrekenen op conversies is als een keeper en verdediger afrekenen op het aantal doelpunten dat ze scoren. En de gevolgen hiervan zijn ernstig. Marketing inspanningen in deze fases worden als niet succesvol gezien en budgetten worden verplaatst naar nog meer focus op de Do fase. De Do fase is de fase waarin de prijs die je betaalt voor een nieuwe klant vaak heel hoog is en daardoor in toenemende mate enkel is weggelegd voor een handjevol grote merken met enorme budgetten.

Organisaties die zich de afgelopen jaren enkel op de Do fase hebben gericht, hebben concurrenten die dit niet deden betere resultaten zien halen. Organisaties die nu niet starten met andere keuzes maken, gaan het de komende jaren erg zwaar krijgen, omdat de ROI bij een volledige focus op de Do fase zal blijven afnemen.

Organisaties die met het See, Think, Do, Care framework werken gaan winnen

Het zorgt ervoor dat de juiste content in de juiste fase wordt aangeboden aan de doelgroep via de kanalen die hier het meest geschikt voor zijn. En het succes hiervan wordt vervolgens met de juiste KPI’s gemeten.

Doelgroep centraal

In deze aanpak onderscheid je je dus door de doelgroep altijd centraal te zetten. De enige manier om op de lange termijn echt succesvol te worden, is door het zo goed mogelijk helpen van je doelgroep in iedere fase als belangrijkste doel te zien.

Wat zijn de stappen die je moet nemen om het See, Think, Do, Care framework toe te passen binnen jouw organisatie:

  • Stel buyer personas op en onderzoek hoe je deze persona’s in de See, Think, Do en Care fase het beste kan helpen;
  • Stel een online marketing en content strategie op, waarin je per fase de juiste doelen, content, kanalen en KPI’s vaststelt;
  • Zet content marketing in om de doelgroep in de See, Think, Do en Care fase te bereiken, te helpen en vervolgens te binden aan je organisatie;
  • Zet inbound marketing en marketing automation in om in de Think, Do en Care fase meer leads te verkrijgen. Deze leads begeleid je in het proces naar een conversie in de Do fase en herhaal conversies in de Care fase met lead nurturing;
  • Zet SEO, social media, online PR, verschillende vormen van advertising en e-mailmarketing in om de waardevolle en relevante content in de verschillende fases aan te bieden aan je doelgroep;
  • Zet conversie optimalisatie in om, wanneer je doelgroep hier klaar voor is, een zo hoog mogelijk conversiepercentage te realiseren.

Op de hoogte blijven van B2B marketing nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.