De ROI van content marketing

De ROI van content marketing
Geschreven door WINNRS -

Voordeel #1: Je bespaart kosten voor mediabereik

Adverteren is kostbaar. De digitale advertentiemarkt is in 2016 explosief gegroeid. Dit resulteerde in een omzet van 1,6 miljard euro. Terwijl de traditionele media zoals radio, TV en print hun advertentiebudgetten steeds verder zien dalen, groeit de digitale advertentiemarkt jaar op jaar door. Met de huidige groeicijfers (11,3% ten opzichte van 8% in 2015) zal online advertising dit jaar naar verwachting goed zijn voor een marktaandeel dat groter is dan alle andere mediakanalen tezamen (bron: Online Adspent study van Deloitte). Zet je in op content marketing dan ben je minder afhankelijk van betaalde media om je doelgroep te bereiken. Je maakt immers gebruik van SEO en ‘owned’ en ‘earned media’. Als je de tijd neemt om (organisch) publiek op te bouwen, heb je helemaal geen betaalde media nodig. Heb je minder tijd, dan liggen de mediakosten aanzienlijk lager.

Mediakosten drukken zwaar op de begroting. Als je daar op bespaart, kun je investeren in de kwaliteit en kwantiteit van de content. Je kunt uitgebreid onderzoek doen en intensief testen. Je kunt blijven schaven aan de effectiviteit.

Voordeel #2: Je plukt langer de vruchten

Een reclamecampagne of -actie is per definitie tijdelijk. Alles wat je ermee wint, verliesje op termijn: de spontane naamsbekendheid, top-of-mind-awareness, inhoudelijke bekendheid, merkvoorkeur. Content marketing gaat langer mee dan reclame. Content blijft (online) bestaan en houdt zijn waarde zolang die vindbaar, relevant en aantrekkelijk is.

Voordeel #3: Je hebt geen (kosten voor) waste

Met een traditionele campagne heb je te maken met waste. Stel, je verkoopt kinderwagens. je zendt een radiocommercial uit gericht op zwangere vrouwen, maar je betaalt voor het bereik van alle vrouwen tussen de 25 en 40 jaar. Je betaalt voor waste.

Bij content marketing is alles erop gericht ervoor te zorgen dat prospects jou opzoeken en niet andersom. Dat doe je door relevante content aan te bieden die gezocht en gevonden wordt. En vervolgens gewaardeerd en gedeeld. Met waste heb je niet te maken, tenzij je betaalde media inzet voor content promotie.

Zet je betaalde media in, maak dan bij voorkeur gebruik van media met uitgebreide targetingopties zoals Google Adwords, Facebook Ads en e-mailmarketing. Daarmee beperk je waste.

Voordeel #4: Je haalt meer uit andere middelen

Een belangrijk voordeel van content marketing is dat relevante content je helpt aan een betere Google ranking waardoor jouw website beter vindbaar is en meer bezoekers krijgt. Aantrekkelijke content voedt de dialoog. Informatieve content doet een hoop voorwerk voor sales, zodat die zich kan richten op de beslissende fase in de customer journey en de persoonlijke relatie. Content ondersteunt aftersales met bijvoorbeeld Q&A’s, tips & tricks.

Voordeel #5: Je sluit naadloos aan op een behoefte

Bij content marketing bied je informatie waarin iemand geïnteresseerd is. Die content staat klaar op het moment dat men daar voor open staat. En op de plaats die het beste uitkomt. Je staat klaar als men je nodig heeft.

Beginnen met content marketing

Het is essentieel dat je start met content marketing. Zorg er voor dat je vanaf het begin goed je strategie opzet. Om je te helpen hebben we een template ontwikkeld. Download hier gratis het B2B content strategie template.

Download
Download het B2B content strategie template

Op de hoogte blijven van B2B marketing nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.