Meer klanten? Start met waardevolle content

Meer klanten? Start met waardevolle content
Geschreven door WINNRS -

Je hebt een professionele site en vast ook diverse social-media-accounts. Maar valt het aantal nieuwe leads en klanten via deze kanalen tegen? Dan is ‘content’ de oplossing. Door het aanbieden van waardevolle content kan jij de leider in jouw branche worden. Lees hoe het werkt en hoe andere bedrijven content succesvol inzetten.

Online content: wat valt daar zoal onder?

Even snel, voordat we vertellen hoe je content in kan zetten, is het goed te weten wat we zoal onder deze noemer verstaan. Bij content denk je al snel aan webpagina’s met een stuk tekst (bedrijfsinformatie), maar er zijn zoveel meer vormen. Het immens populaire bloggen en vloggen (video’s) valt eronder, maar denk ook aan nieuwsbrieven, casestudies, white papers en e-books.

Hoe werf ik nieuwe klanten met content?

Niet schrikken! Door iets weg te geven wat interessant is voor jouw doelgroep. Ja, helemaal gratis en voor niks. We spreken over content marketing waarbij geven voor nemen gaat. Het is een investering. Door de inzet van content:

  • is jouw bedrijf breder dan voorheen online zichtbaar
  • laat je zien dat jij verstand van zaken hebt (de expert!)
  • bouw je een band op met potentiële klanten
  • en verkoop je jezelf zonder harde sales

Harde sales laten we achterwege, dus geen ‘verkooppraatjes’. Met interessante content kom je in beeld bij jouw doelgroep en verkoop je jezelf op een subtiele manier. Inclusief een call-to-action. Deze moet je absoluut niet vergeten. Hieronder geven we enkele content-voorbeelden en hoe deze gecombineerd zijn met een vriendelijke call-to-action.

Wehkamp mag je wel de contentking van Nederland noemen. Een redactie werkt continue aan tips, trends, video’s en inspiratie-artikelen. Deze content stimuleert de verkoop enorm. De doelgroep wil bovendien geen enkele tip missen en abonneert zich op de nieuwsbrief en/of volgt Wehkamp op Facebook. Zo creëer je een flinke fanbase. Of wat dacht je van Albert Heijn, die naast de fysieke Allerhande een bibliotheek aan recepten online plaatst. Boodschappen doen gaat niet puur om losse producten, maar om ‘wat eten we vandaag?’. In één klik kun je vervolgens alles voor een recept in je winkelmandje of boodschappenlijst plaatsen. Dit is een duidelijke call-to-action, maar geen harde sales. En het regionale schildersbedrijf biedt een verhuischecklist aan in ruil voor je mailadres. Het betreft handige informatie waar zijn doelgroep naar zoekt en het heeft al veel klanten opgeleverd.

Maar ook dit artikel is een voorbeeld. We geven een stuk van onze kennis weg. Dit doen wij graag om onze klanten te helpen, maar ook om in beeld te komen bij potentiële klanten. Lees bijvoorbeeld ook In 10 stappen een succesvolle contentstrategie.

Voor elke business is een doorvertaling mogelijk. Let wel dat content bovenal waardevol en relevant voor jouw doelgroep moet zijn. Content werkt het best als het inspireert, praktisch en behapbaar is. Wat creativiteit kan ook geen kwaad. Op deze manier komt men bij je terug, krijg je meer nieuwsbrief inschrijvingen, meer sitebezoekers, meer volgers etc.. Dus meer potentiële klanten.

Hoe zorg je dat jouw content ook gezien wordt?

Goed nieuws. Google wordt blij van content! Het streven van Google is relevante webpagina’s zo hoog mogelijk te ranken. Heb jij dus relevante content passend bij een zoekopdracht, dan is de kans groot dat je snel stijgt. Het hangt natuurlijk ook af van de concurrentie. Content extra optimaliseren voor zoekmachines is een aanrader om net weer een extra stap te zetten. Google is dus één weg naar meer bezoekers, maar zet ook je social-media-kanalen in. Content moet je delen. Is de content waardevol? Dan gaan mensen vanzelf jouw content delen. Test en meet welke kanalen voor jouw business het best werken. Kijk hierbij ook naar dagen en tijdstippen om iets te delen.

Extra tip: waardevolle content hoef je niet eenmalig te delen, dat kun je best ook later in het jaar nog eens doen. En vergeet hergebruik niet. Een blogartikel kan input voor een digitale nieuwsbrief leveren en een korte tip voor Facebook of leuke foto voor Instagram.

Wat kost het en hoe pak je het aan?

Het kost met name tijd en lange adem. Zoals gezegd moet je het als een investering zien. Dit geldt ook voor het eventueel inhuren van een tekstschrijver en/of andere specialisten. En vergeet niet, veel content zit tussen de oren van je medewerkers. Doe daar je voordeel mee. Maar bovenal moet je er consequent mee aan de slag gaan. Je mag wel snel (kleine) resultaten verwachten, maar ga zeker ook voor de lange termijn. Verzamel ideeën en zet het maken en plaatsen van content op de agenda (content jaarkalender).

Test en start klein als je zoekende bent naar welke content voor jouw doelgroep werkt. Stop niet direct duizenden euro’s in gelikte video’s als je niet weet of je doelgroep de inhoud interessant vindt. Start bijvoorbeeld eerst met het delen van snelle tips en trucs, schakel op naar blogs en heb je de juiste onderwerpen en stijl te pakken, ga dan door met bijvoorbeeld e-books en video’s.

Maar vooral: ga er mee aan de slag!

Waardevolle content = meer bezoekers = meer leads = meer klanten = meer omzet

Waar begin je?

Aan de slag met content marketing begint met het ontwikkelen van een content strategie. Download onze template voor het opzetten van een B2B content strategie.

Download
Download het B2B content strategie template

Op de hoogte blijven van B2B marketing nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.