Marketing Automation: wat zijn de voordelen en kansen?

Geschreven door Marijn Siderius -

Wat is marketing automation?

Misschien heb je al wel eens van marketing automation gehoord. Is dit niet het geval? We leggen je graag uit wat het inhoudt. Men denkt soms dat marketing automation enkel over e-mailmarketing gaat. Dit is niet waar, aangezien het over alle online marketingkanalen gaat. Marketing automation is een middel om een goede afstemming te creëren tussen al deze verschillende kanalen middels data. Leads en klanten kunnen via alle kanalen interactie hebben met jouw organisatie. De data hiervan kan centraal worden verzameld om zo een compleet klantbeeld te krijgen.

Een van de belangrijkste redenen om marketing automation in te zetten is het kunnen stroomlijnen en automatiseren van marketinginspanningen en -strategieën. Het kan dan gaan om onder andere leadgeneratie, lead nurturing en lead scoring, maar ook om zaken als cross-sell en up-sell. Binnen B2B is marketing automation vooral interessant voor bedrijven die regelmatig leads binnenkrijgen. Het leadproces kan hiermee worden geoptimaliseerd.

De voordelen en kansen voor jouw onderneming

Maar hoe gebruik je marketing automation om jouw marketing naar een hoger level te tillen? En welke kansen kun jij voor jouw bedrijf benutten door het in te zetten? We leggen het je graag uit.

 

Genereer meer en gekwalificeerde leads met marketing automation software

Door de inzet van marketing automation worden marketinginspanningen beter afgestemd op de doelgroep, waardoor de kans op conversie wordt verhoogd. Met de verzamelde data weet je beter met welke lead je te maken hebt en wat deze triggert. Voordat jouw B2B-klant overgaat tot conversie doorloopt het andere fasen dan een B2C-klant. Met marketing automation software kun je gerichter content aanbieden, afgestemd op de fase waarin een lead zich bevindt.

Marketing automation kan in elke fase binnen een customer journey worden ingezet. Het geeft je de gelegenheid om efficiënter in te spelen op specifieke interesses en behoeftes. Daarnaast kan marketing automation software scores toekennen aan leads om meer inzichten te krijgen en te bepalen in welke fase van de customer journey zij behoren. Hier speel je vervolgens weer op in. Klinkt goed, toch? 

 

Creëer synergie tussen je marketingkanalen en stuur gerichte content op het juiste moment 

We kennen tegenwoordig talloze marketingkanalen waarmee de doelgroep kan worden bereikt. De ene zal je meer aanspreken dan de ander, maar elk kanaal kan van toegevoegde waarde zijn voor jouw bedrijf. Er wordt vaak vergeten dat de samenhang tussen deze kanalen ook van belang is. Een sterker geheel leidt tot betere resultaten. Marketing automation kan helpen dit geheel te creëren. 

Data afkomstig uit het ene kanaal, kan het andere kanaal triggeren om die ene websitebezoeker op het juiste moment de juiste boodschap aan te bieden. Of dit nu een prospect is of een bestaande klant, beiden worden gelukkiger van content die aansluit op hun behoeftes en daarmee stijgt de kans op een (nieuwe) conversie ook. Zo biedt je een dienst aan die een bezoeker op het moment zoekt of stuur je een gepersonaliseerd mailtje wanneer een klant een jaar tot je klantenbestand behoort. 

 

Een betere afstemming tussen de marketing- en salesafdeling 

De inzet van marketing automation kan de marketingprocessen op zichzelf verbeteren, maar ook de samenwerking tussen de marketing- en salesafdeling. Een CRM-systeem kan bijvoorbeeld gekoppeld worden aan de marketing automation software. Ook kan de salesafdeling betere leads opvangen door de inzet van marketing automation. Er kunnen namelijk scores worden toegewezen aan elke actie van een lead. Denk dan aan het downloaden van een case of het lezen van een blog. Zo ontvangt de salesafdeling de meest kansrijke leads.

De sales- en marketingafdeling willen beiden tevreden klanten waarbij een stijging in conversies en omzet meestal het doel is. Marketing automation kan deze twee afdelingen dus nog meer laten samenkomen. Om optimaal resultaat te behalen is het van belang dat de twee afdelingen goed samenwerken.

 

Bespaar tijd en geld met efficiëntere marketingprocessen

De naam zegt het al: marketing automation bevordert de automatisering van marketingprocessen. Minder processen worden handmatig gedaan, waardoor er tijd en geld overblijft om in te zetten voor andere zaken. Ook wordt het handmatig verzamelen van data verminderd, omdat deze automatisch wordt verzameld op een centraal punt. Omdat leads van hogere kwaliteit zijn en er gepersonaliseerde content wordt gegenereerd, kun je je voorstellen dat er ook minder marketingbudget wordt verspild.

 

Krijg inzicht in het gedrag van klanten

Om nog even door te gaan over data: marketing automation geeft ook (meer) inzichten in het gedrag van je klanten. De data van verschillende kanalen kan worden verzameld in dezelfde database, waardoor je een duidelijker beeld hebt over je klanten en leads en hun bezoeken, acties en klikken. Je weet zo bijvoorbeeld welke webpagina ze hebben bezocht, maar ook voor welke webinar zij zich hebben aangemeld.

Wil je sparren?

Wil je advies over de mogelijkheden voor jouw onderneming? We gaan graag met je om tafel. Neem contact met ons op. 

Op de hoogte blijven van B2B marketing nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.