Het kiezen van een marketing automation platform – 5 belangrijke factoren

5 belangrijke factoren bij het kiezen van een marketing automation platform
Geschreven door WINNRS -

Het kiezen van je eerste marketing automation platform voor jouw B2B onderneming is een grote beslissing. In dit blog zetten we de belangrijkste factoren voor je op een rij die je helpen bij het maken van de juiste keuze. Door eigen onderzoek en ervaringen van andere B2B ondernemers kunnen we inmiddels een goed beeld schetsen van wat leidt tot succes bij het gebruik van marketing automation en wat het gebruik van marketing automation doet mislukken. Geen enkel platform is perfect maar wanneer je de juiste factoren in overweging neemt, kun je er zeker een kiezen die voor jou zal leiden tot succes. Dus, als je op zoek bent naar een marketing automation platform, zijn de volgende vijf punten belangrijker dan wat dan ook.

Gebruiksgemak

Het klinkt misschien cliché, maar gebruiksgemak is een van de belangrijkste factoren om mee te nemen in je zoektocht naar het juiste platform. Ondernemingen die hun selectie baseren op andere factoren dan deze, lopen de kans te belanden in een situatie waarin ze betalen voor een peperduur systeem waar het personeel vervolgens niet mee kan werken.

Wanneer jij of jouw marketing team niet weet hoe om te gaan met een dergelijk systeem en niet goed begrijpt wat het precies kan en doet, is de kans erg klein dat het inzetten van marketing automation via deze weg zal slagen, zelfs wanneer je de dagelijkse werkzaamheden zou uitbesteden.

Gemak is uiteraard een relatief begrip, wees je alleen wel bewust van je medewerkers en hun kwaliteiten bij het uitkiezen van een marketing automation systeem. Laat ook je ego deze beslissing niet beïnvloeden. Meer dan eens hebben we de volgende uitspraak voorbij horen komen: ‘wij zijn een enterprise dus we hebben ook een enterprise oplossing nodig’. Het probleem hiermee is dat een enterprise oplossing ook grotere teams vereist, volledig toegewijd personeel en zelfs interne programmeervaardigheden om het te laten werken. Niet bepaald ideaal wanneer je een MKB’er bent met een klein marketing team en een beperkt budget.

Gebruiksgemak wordt door meerdere dingen bepaald. Kies in ieder geval geen platform uit zonder hier bekend mee te raken en het proberen te begrijpen. Gebruiksvriendelijke interfaces, maar ook duidelijke en logische rapportages, zijn belangrijke punten om naar te kijken.

Een nog beter idee is om marketing automation leveranciers (voor) jou relevante marketing scenario’s te laten zien, zodat je zelf kunt bepalen en inschatten hoe makkelijk je deze scenario’s kunt realiseren met elke tool die je overweegt.

Kortom, het beste systeem is degene die jij én je medewerkers prettig vinden om mee te werken!

Functionaliteit

Weten hoe het systeem dat je kiest ook daadwerkelijk levert wat je eruit wilt halen is natuurlijk erg belangrijk. Maar bepalen wat je eisen zijn voor een systeem dat je nog niet eerder hebt gebruikt kan vrij uitdagend zijn, waardoor je open moet staan voor nieuwe manieren van denken zonder bevooroordeeld te zijn.

Een goede manier om hier geen vergissingen in te maken is door te denken in niet-functionele vereisten. Een niet-functionele vereiste is een beschrijving van iets dat je wilt doen of een uitkomst die je wilt bereiken, in plaats van een beschrijving van hoe dit precies gedaan moet worden.

Het opsommen van niet-functionele vereisten, die hopelijk worden vervuld door het aanschaffen van een nieuw systeem, zal helpen in je zoektocht en bij het maken van een weloverwogen keuze.

Als je het heel uitvoerig wilt aanpakken, maak dan één analyse waarbij je elk niet-functioneel vereiste een bepaalde prioriteit meegeeft en daarnaast nog één waarbij je analyseert in hoeverre deze prioritering matcht met de leverancier in kwestie. Op deze manier kom je tot een kwantitatieve conclusie en niet slechts een kwalitatieve.

De juiste functionaliteit is de sleutel tot succes voor een marketing automation platform.

Het denken in niet-functionele vereisten in plaats van de technische functies waar het aan moet voldoen, kan een vergissing bij het maken van de juiste keuze voorkomen.

Integratie

Met welke systemen zal je marketing automation systeem moeten integreren en met welk doel? Alleen weten dat integratie mogelijk is, geeft zeker geen garantie tot een succesvolle implementatie.

Precies begrijpen hoe die integraties werken en wat hiervan de voordelen zijn, is van groot belang voor het realiseren van een betrouwbaar klantbeeld, van closed looped marketing en uiteindelijk ook voor je sales- en marketing alignment.

Als de mogelijkheid er is om andere (B2B)ondernemers te spreken die dezelfde kernsystemen hebben geïntegreerd die jij ook wilt integreren, doe dit dan zeker! Op deze manier leer je precies wat je mogelijkheden zijn en voor welke valkuilen je moet waken.

Wat er ook gebeurt, wees wel bereid om het benodigde budget en de middelen in te zetten om het integratieproces te kunnen voltooien. In de meeste gevallen betreft het namelijk geen geen rechttoe-rechtaan proces.

Kosten vs. waarde

Kosten zijn hoeveel je ergens voor betaalt. Waarde is hoeveel het waard is voor jou. Op het eerste gezicht lijken de meeste marketing automation systemen waarschijnlijk duur. De platformkosten zullen ook stijgen naarmate je er functionaliteiten aan toevoegt en meer klantrecords in je database opneemt.

Deze kosten staan nog los van andere systemen die ook data opslaan, zoals een CRM, of die vergelijkbare functies uitvoeren, zoals een E-mail Service Providers (ESPs). Het is dus belangrijk om ook deze mee te nemen in je kostenoverwegingen.

De meeste marketing automation platforms combineren echter een breed scala aan marketinginstrumenten waarvan het gebruik en analyse in eenzelfde systeem geïntegreerd is. Hiermee voorkom je dat je afzonderlijk voor deze zaken betaalt en tijd verspilt aan het verplaatsen en verschuiven van data om je resultaten inzichtelijk te krijgen.

Dus wanneer je een keuze maakt voor je marketing automation systeem is het belangrijk om alle aspecten van de (mogelijke) kosten te onderzoeken en daarbij te bedenken of dit in één lijn ligt met waarde die die dit voor jou heeft. Dit zal ervoor zorgen dat je een mogelijk lange verbinding aangaat zonder dat je later voor vervelende verrassingen komt te staan.

Vergelijk verschillende leveranciers om een duidelijk beeld te krijgen van het volledige kostenplaatje bij het implementeren van al je gewenste functionaliteiten.

Vergeet ook niet om uit te zoeken hoeveel het kost om al je bestaande contacten in het nieuwe systeem te importeren en bereken op basis van dit aantal en de verwachte groei over een of twee jaar wat de kosten hiervan zijn.

Alhoewel een klantbeeld (ofwel persona) het meest betrouwbaar is, op het moment dat elk contact gesynchroniseerd is, kun je wellicht het aantal historische contacten dat je importeert in het nieuwe systeem verminderen met behulp van filters. Dit zal de kosten enigszins drukken.

Service en ondersteuning

Uit 2016’s Marketing Automation Trends Enquête blijkt dat 52% van de marketeers een gebrek aan goede strategie aangeeft als belangrijkste obstakel in het behalen van succes met marketing automation. Ook de complexiteit van systemen en het gebrek aan gekwalificeerde medewerkers werd veel genoemd als obstakel.

Aangezien je op zoek bent naar je eerste marketing automation platform, zal je hoogstwaarschijnlijk hulp nodig hebben om het systeem onder de knie te krijgen en mogelijk heb je hiervoor ook een strategie nodig. Weten wat voor opleidings- en ondersteuningsmogelijkheden hiervoor bestaan zou om die reden een prioriteit moeten zijn.

Hoe meer enterprise-ready het platform is, des te groter is de kans dat je betaalde consultancy nodig hebt om de complexiteit en kracht hiervan door te krijgen. Eenvoudige oplossingen kunnen functionele beperkingen hebben, maar dit kan gecompenseerd worden wanneer de leverancier de tijd neemt om je hierin te trainen en ondersteunen.

Laat je niet afschrikken

Marketing automation is een belangrijke aanschaf voor elke B2B ondernemer die zijn prospects digitaal wilt bereiken. Ja, het kost een smak geld en je zult hoogstwaarschijnlijk enkele compromissen moeten sluiten om het systeem te implementeren. Maar het zal ervoor zorgen dat je controle hebt over je digital marketing en het zal de investering waard zijn, zowel in tijd als in geld. Het begrijpen van je wensen, het zorgvuldig opstellen van verwachtingen en op basis daarvan een weloverwogen beslissing maken, zal ervoor zorgen dat de kans op slagen maximaal is!

Op de hoogte blijven van B2B marketing nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.