Inbound marketing zorgt ervoor dat klanten naar jou toe komen

Inbound marketing zorgt ervoor dat klanten naar jou toe komen
Geschreven door WINNRS -

Wil je meer website bezoekers, meer leads en meer klanten? Dan is het nu tijd om traditionele en dure marketinginstrumenten zoals statische advertenties, direct mailings en koud bellen aan de kant te zetten en te starten met inbound marketing. In deze blog laten we zien wat inbound marketing is en hoe je een inbound marketing strategie opzet. Word in 5 stappen een klantenmagneet.

Inbound marketing baseert zich op het principe dat potentiële klanten jou weten te vinden en niet andersom, door het verspreiden van relevante content. Je benadert je doelgroep dus niet actief zelf door de inzet van (dure) eerdergenoemde traditionele marketinginstrumenten. Veel effectiever is de inbound marketing methodologie die je helpt om van een onbekende bezoeker, een lead en uiteindelijk een klant te maken. Klanten komen dus naar jou toe omdat je iets waardevols biedt waar ze behoefte aan hebben op dat moment.

Aan de slag met inbound marketing in 5 stappen

Hopelijk ten overvloede, maar zorg eerst (zoals voor elke marketingvorm geldt) dat je je doelgroep in kaart hebt gebracht en dat je weet wie je potentiële klanten zijn. Wie heeft er interesse in jouw product/dienst? Wat spreekt jouw doelgroep aan en waar kun je deze groep online vinden? Stel dat weer even scherp en doorloop dan de volgende stappen waaruit jouw inbound marketingstrategie kan bestaan:

Stap 1. Waardevolle en relevante content creëren

In onze vorige blog werd er al geschreven over de kracht van content (Meer klanten? Start met waardevolle content!). Content geldt als basis voor inbound marketing. Verrijk je website met content die door jouw doelgroep als waardevol en relevant wordt ervaren. Denk hierbij aan bloggen, maar ook aan vloggen (video’s), casestudies, whitepapers en e-books. Let wel: elke fase van het aankoopproces (awareness, oriëntatie, koopintentie, aankoop) vraagt om het bieden van andere content.

Stap 2. Content vindbaar maken

Om er voor te zorgen dat de doelgroep ook daadwerkelijk jouw content vindt, is het belangrijk dat je rekening houdt met zoekmachines. Een hogere ranking in Google levert simpelweg meer bezoekers op. Daar moet je aan werken. Het houdt onder meer in dat je je teksten optimaliseert voor zoekmachines (SEO). Er zijn 1001 punten die je kan aanpakken om een hogere ranking te verdienen. Ga er zelf mee aan de slag of schakel het advies in van specialisten.

Een organisch hoge ranking in Google (onbetaald) vergt wel enige tijd, afhankelijk van de zoekwoorden die je kiest kan dit variëren van weken tot maanden. Wil je al direct op pagina één staan en dus direct meer traffic op je website, schakel dan Google Adwords in (SEA). De kosten (je betaalt per klik) zijn afhankelijk van de concurrentie in jouw business. Het kan interessant zijn om hier te adverteren en direct zichtbaar te zijn bij relevante zoekopdrachten.

Stap 3. Promoten van je content

Een hoge positie bereiken in zoekmachines zoals Google kan lange adem vereisen en soms flink wat Adwords-budget kosten. Leun daarom niet achterover en bekijk tegelijkertijd wat je nog meer kan doen om je content te verspreiden. Bijvoorbeeld via social media. Ga niet zomaar op alle social media kanalen actief aan de slag, maar onderzoek eerst goed waar jouw doelgroep zich bevindt. Het kost namelijk ook tijd om content op social media te plaatsen, maar vooral ook om reacties op te vangen en interactie te stimuleren. Wellicht geven de social media activiteiten van enkele concurrenten al een goede indruk. Start bijvoorbeeld met twee of drie voor jouw doelgroep relevante kanalen (denk aan LinkedInTwitter of Pinterest) en bekijk later of je er een kanaal aan toe wilt voegen of dat je er wellicht een dient te verwijderen.

Naast social media kan je aan de slag gaan met e-mailmarketing om je content nog breder zichtbaar te maken. Voor e-mailmarketing zijn erg veel verschillende oplossingen, variërend van gratis versies als Mailchimp, tot betaalde versies als bijvoorbeeld MailPlus. Dit zijn echter slechts twee van de vele opties.

Haal het optimale uit je bestaande mailinglist. Bekijk of je deze al op kan delen in kleinere doelgroepen en benader hen met zo relevant mogelijke content. Denk niet alleen aan je eigen nieuwsbrief. Zijn er onafhankelijke kennispartijen in de markt die jouw content mee willen nemen in hun nieuwsbrief? Het kan zijn dat je er voor moet betalen, maar als je een inhoudelijk sterk artikel hebt, is de kans groot dat zij het gratis opnemen.

Stap 4. Converteren van de website bezoekers naar klanten

Door alle eerdergenoemde acties kan jouw content al snel voor meer website bezoekers zorgen. Je bent toe aan de volgende stap; van anonieme bezoekers leads maken. Je moet bezoekers verleiden om hun gegevens achter te laten (bijvoorbeeld hun e-mailadres of telefoonnummer). Dit doe je door iets waardevols weg te geven in ruil voor deze gegevens. Ook hier speelt het woord ‘waardevol’ een belangrijke rol. Alleen dan is men bereid om persoonlijke gegevens te delen. Denk bijvoorbeeld aan de toegang tot een gratis demo, het aanvragen van een proefexemplaar of het downloaden van een checklist, whitepaper of e-book. Deze informatie bieden op eenspecifieke landingspagina, volledig gericht op conversie, werkt hiervoor het best.

En dan is het zover. De eerste leadgegevens komen binnen. En dan? De opvolging is cruciaal en het is zonde als je in deze fase kansen laat lopen. Leads kunnen in verschillende stadia van het aankoopproces zitten. Volg dan ook niet iedere lead op dezelfde wijze op. Breng leads onder in verschillende categorieën en leidt hen door het aankoopproces. Dit doe je door de inzet van opvolg-mails. Zo houd je leads warm en verstuur je relevante informatie die overeenkomt met de hetgeen ze hebben aangevraagd (whitepaper, demo etc.). Je kan dit volledig geautomatiseerd laten verlopen met marketing automation. Er zijn verschillende tools voor die wij als onafhankelijke partij voor onze klanten implementeren, gebaseerd op hun behoeften. Bijvoorbeeld HubSpot, Marketo en Eloqua.

Stap 5. Continu bijstellen en ambassadeurs verdienen

Het proces eindigt niet zodra de verkoop rond is. Alles wat online gebeurt is meetbaar en daar kan je juist je voordeel mee doen. Dat betekent cijfers analyseren en je proces continue bijstellen en optimaliseren. Dit kan binnen elke stap van het proces. Aan de cijfers zie je welke blogs het vaakst worden gelezen, welk social mediakanaal de meeste shares oplevert, welke landingspagina’s het best converteren en welke opvolg-mail voor het hoogste percentage sales zorgt.

Hou bovendien nieuwe klanten ‘vast’ door hen via e-mail(nieuwsbrieven) en social media regelmatig nieuwe waardevolle content te presenteren. Je hebt dan niet alleen kans om meerdere producten/diensten te verkopen, maar je bevestigt ook dat de aankoop een goede keuze is geweest. Belangrijk; je maakt dan van deze klant een ambassadeur en via mond-tot-mondreclame kunnen nieuwe klanten weer vanzelf naar jou toe komen. Je inbound marketing aanpak is dan helemaal rond.

6 redenen om vandaag nog te starten met inbound marketing

  • Minder tijd besteden aan koude acquisitie, meer tijd voor opvolgen van warme leads
  • Online beter zichtbaar/vindbaar door je doelgroep
  • Lagere kosten per lead
  • Versterking van je imago
  • Klantvriendelijk
  • Goed meetbaar en continu bij te stellen

Wil je meer lezen over inbound marketing?

Download onze epaper In 4 stappen naar succesvolle inbound marketing. De epaper beschrijft alle stappen die je moet nemen om een sterke inbound marketing strategie op te zetten.

Download
Download epaper 'In 4 stappen naar succesvolle inbound marketing'

Op de hoogte blijven van B2B marketing nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.