Inbound marketing en content marketing: wat is het verschil?

Het verschil tussen inbound en outbound marketing
Geschreven door WINNRS -

Van push naar pull marketing

Steeds meer organisaties ontdekken dat ze hun klanten en hun doelgroep centraal moeten stellen en daar hun eigen dienstverlening omheen moeten plooien. Dat is dus veel meer dan een goede klantenservice bieden. Natuurlijk zijn er genoeg voorbeelden van organisaties die het altijd al hebben begrepen. Toch is er wel een bepaalde trend gaande. Veel bedrijven hebben de focus gehad op het verkopen van producten en diensten. Alles wat ze aan marketing deden was ook gericht op het verhogen van de sales. Toen veel organisaties inzagen dat ze hun doelgroep al veel eerder in het oriëntatietraject konden bereiken, werden marketingactiviteiten hier meer op gericht. Denk aan gevonden worden en adverteren wanneer je doelgroep zich nog aan het oriënteren is. Pas de laatste jaren is aanwezig zijn in de volledige customer journey vanzelfsprekend geworden. Het draait nu om het bieden van échte meerwaarde in al deze fases. De doelgroep oprecht helpen door ze objectieven en neutrale adviezen te geven. Denken vanuit klantbelang is heel wat anders dan denken vanuit het organisatiebelang.

Een gevolg hiervan is de verschuiving van push marketing naar pull marketing. Dat wil zeggen dat je je boodschap niet opdringt op het moment dat iemand hier niet bewust naar op zoek is. Maar dat je content aanbiedt op het moment dat iemand hier zelf behoefte aan heeft. Deze trend wordt zowel door inbound- als content marketeers gebruikt om klanten van producten en diensten te overtuigen.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een strategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten jou vinden in plaats van andersom. Ze vinden je omdat je zinvolle en handige informatie biedt die aansluit bij de vragen die zij hebben. Deze gids leidt je door de vier stappen waar het inbound marketing proces uit bestaat: aantrekken van bezoekers op je website, converteren van bezoekers in leads, converteren van leads in klanten en tot slot ambassadeurs maken van je klanten.

Bij inbound marketing voeg je echt waardevolle informatie toe gedurende de customer journey van potentiële klanten. Je zorgt ervoor dat deze informatie goed vindbaar is. Daardoor komen potentiële klanten uiteindelijk op jouw website terecht en vinden ze bij jou de relevante informatie die hen helpt een betere beslissing te nemen. Inbound marketing leidt ertoe dat je met de juiste doelgroep in contact komt; met mensen die concrete interesse hebben. Daardoor is het makkelijker om een prospect te converteren tot lead en uiteindelijk tot klant. Een goede inbound marketing strategie leidt daardoor in de regel tot lagere kosten per lead en per klant. Bij inbound marketing beweegt de doelgroep zich dus door verschillende fases van de customer journey om uiteindelijk klant te worden en te blijven. Een goede vindbaarheid in al deze fases is bij inbound marketing daarom noodzakelijk. Je moet dus echt in de verschillende fases relevant en aanwezig zijn. Lees hier meer over hoe je een inbound marketing campagne opzet.

Het is geen wonder dat inbound marketing enorm snel terrein wint. Online adverteren wordt steeds duurder, consumenten worden tegenwoordig overspoeld met commerciële boodschappen en steeds meer mensen maken gebruik van adblockers. Inbound marketing is dus een goede manier om de interesse van potentiële klanten te wekken op een manier die ze als prettig ervaren, om hen door de customer journey te leiden door ze echt te helpen en om ze in te zetten bij mond-tot-mond reclame.

Wat is content marketing?

Bij content marketing draait het erom je doelgroep te verleiden om zich te abonneren op je content, zodat je ze daarna van deze content kunt blijven voorzien. draait het meer om continu in contact staan met je doelgroep door middel van content series, zodat je meer top of mind bent op belangrijke momenten. Een gevolg kan zijn dat je je dan uit eigen beweging verder in de sales funnel beweegt. Dit betekent ook dat er bij content marketing vaak nog niet eens sprake is van een customer journey. De aanleiding waarmee een customer journey begint ontstaat wel vaak met content marketing. De reis die iemand verder aflegt heeft vaak niks meer met content marketing te maken. Deze reis betekent ook niet dat content marketing stopt. Iemand kan prima wekelijks terugkeren naar bijvoorbeeld het blog voor een vast item (content marketing) en zich ondertussen verder in de sales funnel verplaatsen (inbound marketing).

Inbound marketing en content marketing: wat is het verschil?

Met de groeiende populariteit van inbound marketing ontstaat ook de onduidelijkheid. Wat is het precies? Is het een synoniem voor content marketing? Of is er verschil tussen beide?

Content marketing en inbound marketing hebben in ieder geval een aantal grote overeenkomsten. Ze draaien beide om het helpen van je doelgroep door in een behoefte te voorzien met relevante en waardevolle content. Het verschil zit hem in de manier waarop dit gedaan wordt. Hoewel beide op de lange termijn gericht zijn, is een verschil met content marketing dat inbound marketing gericht is op snellere conversie.

Content marketing focust zich meer op content series om een doelgroep te binden aan een merk of bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld een serie op een blog, via e-mail of op social media zijn. Denk aan een dagelijkse podcast of een wekelijks interview.

Inbound marketing focust zich meer op het begeleiden van een doelgroep door de verschillende fases van de customer journey. Bijvoorbeeld met landingspagina’s die de juiste informatie geven, zodat bezoekers zich goed kunnen oriënteren voor de aankoop van een product of dienst.

Met content marketing verover je de harten van je potentiële klanten. Je bouwt aan vertrouwen, aan een relatie. Inbound marketing is gericht op conversie: je wilt de sterke relatie gebruiken om iets te verkopen. Content marketing is dus de motor van inbound marketing. Want vanuit de relatie die je met content marketing opbouwt met een doelgroep, kan weer een aanleiding ontstaan die met inbound marketing wordt opgevolgd.

Onder content marketing verstaan wij dus alles wat komt kijken bij het consistent creëren en distribueren van content.

In de volgende fase, bij inbound marketing, draait alles om context: ben je in staat om de juiste content op het juiste moment via het juiste kanaal te communiceren? Bij inbound marketing wil je de customer journey kennen en inspelen op (informatie)behoeften die ontstaan.

Content marketing kan prima bestaan zonder inbound marketing. Denk bijvoorbeeld aan een blog die als doel heeft om de doelgroep te informeren. Met content marketing bouw je aan thought leadership en zichtbaarheid. Dat kan prima bestaan zonder de content altijd toe te spitsen op een specifieke subdoelgroep en op een specifieke fase in de customer journey.

Inbound marketing en content marketing vullen elkaar aan

Inbound marketing en content marketing vullen elkaar zo goed aan omdat de kans dat een concurrent tijdens een complexe customer journey voorbij komt heel reëel is. Neem een product zoals een leaseauto of zonnepanelen. De oriëntatie voor dit soort producten kan maanden tot misschien wel een jaar duren. De kans dat iemand zich jou nog herinnert als ze willen gaan kopen is klein als jij één van de vele websites bent geweest die op een bepaald moment een vraag rondom deze producten hebt beantwoord. Deze kans wordt aanzienlijk vergroot op het moment dat je continu in contact blijft staan met je doelgroep. Hiervoor is content marketing uitermate geschikt. Het mooie aan content marketing is dat je de doelgroep al aan je merk kunt binden voor ze zelf actief gaan oriënteren. Zodra er een aanleiding ontstaat en een oriëntatie begint, ben jij de eerste partij waar ze aan denken en die ze tegenkomen.

Zoals we gezien hebben is het verschil tussen content en inbound marketing niet zo groot dat er een keuze tussen de twee gemaakt moet worden Contentmarketing is een onderdeel van inbound marketing. Consumentenmerken met een erg korte customer journey zetten contentmarketing veelal los in van inbound marketing. Denk aan merken als Red Bull en Coca Cola. En ook B2B-bedrijven met een complexere customer journey zetten beide gescheiden in, zoals in het net gegeven voorbeeld van leaseauto’s of zonnepanelen. Er liggen natuurlijk altijd kansen om beide te combineren en zo tot een nog sterkere marketingstrategie te komen.

Meer lezen over inbound marketing?

Als je wilt leren hoe je meer leads kan genereren met inbound marketing, download dan ons epaper In 4 stappen naar succesvolle inbound marketing. Dit beschrijft alle stappen die nodig zijn om een succesvolle inbound marketing strategie op te zetten.

Download
Download epaper 'In 4 stappen naar succesvolle inbound marketing'

Op de hoogte blijven van B2B marketing nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.