Inbound marketing en content marketing: wat is het verschil?

Het verschil tussen inbound en outbound marketing
Geschreven door WINNRS -

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een strategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten jou vinden in plaats van andersom. Ze vinden je omdat je zinvolle en handige informatie biedt die aansluit bij de vragen die zij hebben. Deze gids leidt je door de vier stappen waar het inbound marketing proces uit bestaat: aantrekken van bezoekers op je website, converteren van bezoekers in leads, converteren van leads in klanten en tot slot ambassadeurs maken van je klanten.

Bij inbound marketing voeg je echt waardevolle informatie toe gedurende de customer journey van potentiële klanten. Je zorgt ervoor dat deze informatie goed vindbaar is. Daardoor komen potentiële klanten uiteindelijk op jouw website terecht en vinden ze bij jou de relevante informatie die hen helpt een betere beslissing te nemen. Inbound marketing leidt ertoe dat je met de juiste doelgroep in contact komt; met mensen die concrete interesse hebben. Daardoor is het makkelijker om een prospect te converteren tot lead en uiteindelijk tot klant. Een goede inbound marketing strategie leidt daardoor in de regel tot lagere kosten per lead en per klant.

Het is geen wonder dat inbound marketing enorm snel terrein wint. Online adverteren wordt steeds duurder, consumenten worden tegenwoordig overspoeld met commerciële boodschappen en steeds meer mensen maken gebruik van adblockers. Inbound marketing is dus een goede manier om de interesse van potentiële klanten te wekken op een manier die ze als prettig ervaren, om hen door de customer journey te leiden door ze echt te helpen en om ze in te zetten bij mond-tot-mond reclame.

Inbound marketing en content marketing: wat is het verschil?

Met de groeiende populariteit van inbound marketing ontstaat ook de onduidelijkheid. Wat is het precies? Is het een synoniem voor content marketing? Of is er verschil tussen beide?

Content marketing en inbound marketing hebben in ieder geval een aantal grote overeenkomsten. Ze draaien beide om het helpen van je doelgroep door in een behoefte te voorzien met relevante en waardevolle content. Het verschil zit hem in de manier waarop dit gedaan wordt.

Content marketing focust zich meer op content series om een doelgroep te binden aan een merk of bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld een serie op een blog, via e-mail of op social media zijn. Denk aan een dagelijkse podcast of een wekelijks interview.

Inbound marketing focust zich meer op het begeleiden van een doelgroep door de verschillende fases van de customer journey. Bijvoorbeeld met landingspagina’s die de juiste informatie geven, zodat bezoekers zich goed kunnen oriënteren voor de aankoop van een product of dienst.

Met content marketing verover je de harten van je potentiële klanten. Je bouwt aan vertrouwen, aan een relatie. Inbound marketing is gericht op conversie: je wilt de sterke relatie gebruiken om iets te verkopen. Content marketing is dus de motor van inbound marketing. Want vanuit de relatie die je met content marketing opbouwt met een doelgroep, kan weer een aanleiding ontstaan die met inbound marketing wordt opgevolgd.

Onder content marketing verstaan wij dus alles wat komt kijken bij het consistent creëren en distribueren van content.

In de volgende fase, bij inbound marketing, draait alles om context: ben je in staat om de juiste content op het juiste moment via het juiste kanaal te communiceren? Bij inbound marketing wil je de customer journey kennen en inspelen op (informatie)behoeften die ontstaan.

Content marketing kan prima bestaan zonder inbound marketing. Denk bijvoorbeeld aan een blog die als doel heeft om de doelgroep te informeren. Met content marketing bouw je aan thought leadership en zichtbaarheid. Dat kan prima bestaan zonder de content altijd toe te spitsen op een specifieke subdoelgroep en op een specifieke fase in de customer journey.

Meer lezen over inbound marketing?

Als je wilt leren hoe je meer leads kan genereren met inbound marketing, download dan ons epaper In 4 stappen naar succesvolle inbound marketing. Dit beschrijft alle stappen die nodig zijn om een succesvolle inbound marketing strategie op te zetten.

Download
Download epaper 'In 4 stappen naar succesvolle inbound marketing'

Op de hoogte blijven van B2B marketing nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.