Nieuwe manieren om je experimenten in Google Optimize te beheren en meten

Google searchbar
Geschreven door Virginie -

Aangezien steeds meer klantinteracties online plaatsvinden, is het van cruciaal belang om een goed presterende site te hebben. Een van de beste manieren om de prestaties van je site te verbeteren, is het uitvoeren van site tests. Maar het kan een uitdaging zijn om ze allemaal te beheren. Dat is vooral het geval wanneer je meerdere experimenten beheert, verschillende schema’s hanteert en vervolgens alle gegevens analyseert. Daarom heeft Google drie functies toegevoegd aan Google Optimize om het eenvoudiger te maken je experimenten te beheren en te meten.

1. E-mailmeldingen

Met nieuwe e-mailmeldingen geeft Google een waarschuwing wanneer er een belangrijke update voor je experiment is. Op die manier weet je wanneer experimenten beginnen, wanneer ze eindigen en wat de winnende variant was. Wanneer je nu een nieuw experiment maakt, kunt je ervoor kiezen om e-mailmeldingen rechtstreeks te ontvangen. Je kunt je ook op elk gewenst moment aanmelden of afmelden in je instellingen of binnen een specifiek experiment.

Email notificatie illustratie

2. Eenvoudigere rapportage met een nieuwe Analytics-dimensie

Het is belangrijk om te begrijpen hoe de experimenten op je site van invloed zijn op je bedrijf. Om je daarbij te helpen, heeft Google een geheel nieuwe dimensie gemaakt in Analytics, ‘Experiment-ID met variant’. Deze dimensie combineert je Optimize Experiment-ID met de specifieke variant van jouw site die gebruikers hebben gezien. Dat maakt het gemakkelijker om diepgaande analyses van je Optimize-experimenten in Google Analytics uit te voeren.

Google Analytics illustration

Nu je experimentgegevens in één dimensie zijn opgenomen, kun je met één klik een segment in Analytics maken. Gebruik het om een segment aan je Analytics-rapport toe te voegen en te begrijpen of Variant A of Variant B een positief effect heeft gehad op je opbrengst per gebruiker. Als je Optimize 360 gebruikt, kunt je ook een doelgroep uit jouw segment maken en vervolgens deze gebruikers bereiken via remarketingcampagnes of aangepaste site-ervaringen.

3. Experimenten plannen

Wil je dat je experiment wordt gestart tijdens een specifieke tijd of evenement, zoals een campagne of vakantie? Nu hoef je niet te benadrukken dat je je planning moet organiseren, zodat je op het juiste moment op de knop “Start” kunt drukken. Gebruik de schema-experimenten-functie van te voren en Optimize zal het automatisch live voor je pushen. Optimize kan je zelfs een e-mail sturen wanneer het experiment live is.
Deze wijzigingen helpen je optimaal gebruik te maken van Optimize en kunnen helpen bij het opstarten van een cultuur van groei en experimenten binnen je bedrijf.

Kalender: plan en organiseer illustratie

Op de hoogte blijven van B2B marketing nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.