Google Core Update juni 2019

Posted by Virginie - 22 August, 2019

Google is elke dag bezig met het optimaliseren en verbeteren van zijn algoritme en service. Vaak gaat het om kleinere updates waar je als gebruiker op de korte termijn weinig tot niets van merkt. Begin juni kondigde Google echter een Google core update aan. Maar wat is een Google core update precies en wat zijn de effecten voor websites en bedrijven? 

Wat is een Google core update?

Naast de kleinere veranderingen die worden uitgevoerd zijn er een aantal keer per jaar ook grotere updates nodig. Dit worden Google core updates genoemd. Deze focussen zich niet specifiek op een onderwerp, maar vooral op het verbeteren van Google als zoekmachine. Tijdens een core update legt Google websites, zoekresultaten en pagina’s onder de loep om te analyseren hoe ze in elkaar zitten en welke mogelijkheden er zijn om dit beter met elkaar te stroomlijnen. Op deze manier kunnen er relevantere zoekresultaten worden getoond aan gebruikers en wordt de kwaliteit van de zoekmachine verhoogd. Afgelopen juni Twitterde het bedrijf dat het tijd was voor een nieuwe core update, waarvan de implementatie een aantal dagen zou gaan duren.

Google-1

Heeft de Google core update effect op SEO-activiteiten?

Zoals hierboven al even kort vermeld werd, kost het uitrollen van een Google core update een aantal dagen. Dat komt omdat datacenters en servers van Google verspreid over de wereld staan en het duurt even voordat de nieuwe updates in al deze verschillende centra zijn geïnstalleerd en systemen zijn geüpdatet. 

In tegenstelling tot kleinere updates, worden Google core updates van tevoren aangekondigd. Ze hebben namelijk meer om handen dan de kleinere updates en website-eigenaren kunnen er wel degelijk last van hebben. Core updates kunnen namelijk invloed hebben op algoritmes en organische verkeer van websites. In dit geval zien we dat vooral YMIL-websites (websites die zich focussen op de gezondheidszorg, de financiële- en medische sector) met het E-A-T-principe (Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness) zijn getroffen. Het websiteverkeer in deze sectoren is in sommige gevallen met 20% tot 90% gedaald. Het is dus goed om te weten wat er speelt en wat je kunt doen om dit soort dalingen te voorkomen.

Gelukkig is er niet alleen sprake van dalingen; er is namelijk ook sprake van websites die melden dat de toestroom van organisch verkeer is toegenomen sinds Google de core update heeft uitgevoerd. Het is in beide gevallen van belang om goed bij te houden of dit bij jouw website ook van toepassing is. Hou dan ook rekening met trending onderwerpen, je publicaties, de SEO-positie van je website en verdiep je in de richtlijnen van Google.

Is jouw website geraakt door de update?

De eerste stap die je kunt zetten om te kijken of jouw website is geraakt door de Google core update is logischerwijs data van voor en na de update vergelijken. De laatste is uitgerold tussen 3 en 8 juni. Zie je een exponentiële daling of groei in verkeer die niet te verklaren valt na 8 juni en werk je bijvoorbeeld voor een YMIL-website, dan is het mogelijk dat de core update de website heeft getroffen.

Om echt te kunnen weten of jouw website wordt getroffen door core updates raden we je aan om bij te houden wanneer core updates worden uitgebracht. Zo kun je de data en fluctuaties in kaart brengen en onderzoeken of je vaker of eenmalig door core updates bent geraakt. Vanaf dat kun je actie ondernemen en hierop inspelen. Aanpassingen in SEO-instellingen kunnen bijvoorbeeld al verschil maken. Het fijne aan deze grotere updates is dat Google ze aankondigt. Zo kun je in ieder geval in die periode jouw verkeer extra in de gaten houden.

Als laatste willen we graag benadrukken dat fluctuaties in websiteverkeer met meer te maken hebben dan Google core updates. Het algoritme van Google is iets waar alleen Google honderd procent invloed op heeft, maar gelukkig kun je wel met het bedrijf meebewegen. Het is daarom van belang dat je met de juiste kennis en tools handelt om zo goed mogelijk met het algoritme van Google om te kunnen gaan en er ook de vruchten van te plukken.

Meer weten?

Mocht je hierover meer willen weten, heb je vragen over SEO of benieuwd wat het algoritme voor jou kan doen? Wij helpen je graag. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Ja, ik wil een gratis adviesgesprek

Topics: SEO, Google