9 tips voor een succesvolle inbound marketing campagne.

Posted by winnrs - 05 September, 2017

header-picture

HubSpot heeft door onderzoek achterhaald dat bedrijven met inbound marketing campagnes veel meer kans maken om een hoge ROI te behalen dan bedrijven met outbound campagnes. Maar dat wil niet zeggen dat inbound marketing makkelijk is. Een volledige inbound campagne opzetten kan zelfs best complex zijn. Van het creëren en promoten van content tot het testen van de technische aspecten en het meten van resultaten. Een campagne wordt al snel ingewikkeld met alle factoren die hierbij komen kijken.

Gelukkig zijn er onderdelen die je kunt inzetten, waarvan bewezen is dat deze effectief zijn om een succesvolle campagne op te stellen. Wij lichten 9 van deze onderdelen voor je uit in ons blog.

Zorg voor blogartikelen

Het maken van waardevolle content voor je doelgroep is een belangrijk onderdeel van een succesvolle inbound marketing strategie. Zo is bloggen de meest effectieve manier van content delen. Volgens onderzoek van Content Marketing Institute, zien 80% van de B2B-marketeers blogs als een van de belangrijkste onderdelen van hun inbound strategie.

Je blog biedt een grote kans om nieuwe potentiële klanten op je website te krijgen. Het zorgt ook voor zichtbaarheid van je merk in een fase dat de prospect nog niet bereid is om tot een aankoop over te gaan. Door je prospects te helpen met relevante content bij een probleem (waar ze misschien niet eens van weten dat hier een oplossing voor is of dat ze er überhaupt naar op zoek zijn), zorg je ervoor dat ze zich (onbewust) gaan binden aan jouw merk.

Een van de moeilijkste onderdelen van bloggen is het bepalen van de onderwerpen waar je over wilt schrijven. Zorg dat je eerst het gedrag, de behoeftes en de terminologie die je buyer persona gebruikt, per onderdeel van de buyer journey, inzichtelijk maakt. 

Vervolgens kijk je naar relevante nieuws websites, blogs die je concurrenten schrijven en blogs van ‘thought leaders’ uit je branche om te kijken waarover gesproken wordt. Kijk ondertussen ook goed naar wat bezoekers doen bij deze blogs, wordt er veel op gereageerd of wordt het actief gedeeld op social media? Op deze manier achterhaal je welke onderwerpen je doelgroep aanspreekt.

Zodra je wat ideeën hebt opgedaan, is het tijd om een lijst op te stellen met relevante onderwerpen en ze in te plannen op je contentkalender. Als je bijvoorbeeld een salesbedrijf bent, kun je schrijven over relatiebeheer, sales management, lead nurturing en prospecting. Deze onderwerpen zijn allemaal relevant voor sales en kunnen samen de basis vormen voor een succesvolle sales strategie.

Maak een content offer

Het doel van je inbound campagne is om meer leads te genereren. Om dit te bereiken, zal je een content offer aan moeten bieden, dat je prospects ontvangen zodra ze hun gegevens achterlaten door een formulier op je website in te vullen. De populairste soorten content offers zijn whitepapers, analytische rapporten, video’s en webinars. De meeste bedrijven hebben meer waardevolle content beschikbaar dan ze denken. Dus kijk kritisch naar wat je hebt en hoe je jouw publiek er blij mee kan maken.

Maak een goede landingspagina

Als je de content offers klaar hebt, maak dan landingspagina's met een formulier zodat je prospects ook daadwerkelijk kunnen converteren in leads. Deze pagina geeft je prospect de kans zijn gegevens achter te laten in ruil voor jouw content offer.

Denk voordat je start met het maken van de landingspagina aan deze punten:

  • Gebruik een korte en heldere header
  • Gebruik social proof door bijvoorbeeld logo's te plaatsen van bekende organisaties waar je mee samenwerkt
  • Zorg voor een duidelijke call to action
  • Verwijder de navigatie van de pagina
  • Zorg voor de koppeling naar een bedankpagina

Promoot je content

Je hebt vast wel eens van 'content is king' gehoord. Wij vinden dat content promotie daar net zo goed bijhoort. Dat kan onder andere op de volgende manieren:

  • Via social media
  • Via je bestaande relaties
  • Door het delen van je content met influencers
  • Via online communities

Investeer in social media advertising en gesponsorde content

Social advertising en het promoten van content zijn prima manieren om te starten met content promotie en je publiek bereiken. Het werkt ook beter als acquisitie kanaal dan traditionele advertising voor B2B bedrijven. Er zijn voorbeelden van bedrijven die 50% meer kwalitatieve leads binnenhalen via LinkedIn sponsoring dan via Google AdWords.

Maak gebruik van e-mail

Met e-mail marketing kun je goed vraag creëren en je content promoten. Volgens vele onderzoeken is e-mail marketing het meest gebruikte marketingkanaal om vraag te creëren. Het is niet zonder reden dat bijna 90% van de B2B marketeers hier gebruik van maakt.

Als je e-mail marketing als onderdeel van je inbound strategie wilt gebruiken, zijn er wel een aantal punten die je moet meenemen in je overweging. Het eerste is dat je er echt voor moet zorgen dat je database met contacten gesegmenteerd is. Dit kan bijvoorbeeld op locatie, branche en functienaam. Zo maak je de boodschap persoonlijker en is er een grote kans dat de ontvanger de content relevant vindt. Zorg er ook voor dat je de e-mails vanuit een bestaande naam en e-mailadres verstuurt. Dit voorkomt dat je e-mail in de spamfolder terecht komt en je vergroot hiermee de kans dat je e-mail geopend wordt.

Warm je leads op

Nu dat je leads hebt, is de vraag wat je ermee gaat doen. Een lead nurturing plan kan je hierbij helpen. Volgens onderzoek van HubSpot zijn doorgaans 50% van de leads gekwalificeerd, maar nog steeds niet klaar om een aankoop te doen. Het is dus belangrijk dat je in contact blijft met je leads door ze te blijven voorzien van relevante content die past bij de fase waar ze zich in bevinden. Dit kun je opnemen in je lead nurturing plan.

Je kunt op twee manieren lead nurturing toepassen. Een campagne voeren die gefocust is op een product (en vaak op snelheid), of richten op het aanbieden van nog meer content in de awareness en consideration fase en daarmee kiezen voor lange termijn nurturing. Die laatste manier werkt het beste bij een inbound campagne.

Maak een campagne om je klanten te binden

De rol van marketing bij B2B bedrijven reikt inmiddels veel verder dan lead generatie en brand management. Er wordt steeds meer samengewerkt tussen verschillende afdelingen, om de hele klantervaring en customer journey vorm te kunnen geven. Hierdoor liggen er veel meer kansen om verschillende invalshoeken te gebruiken voor een inbound marketing campagne.

De content die je maakt, kan naast prospects ook interessant zijn voor je bestaande klanten. Je kunt campagnes gebruiken om de ‘dialoog gaande te houden’. Denk bijvoorbeeld aan webinars die alleen toegankelijk zijn voor bestaande klanten. Door ook te blijven denken aan je bestaande klantenkring, vergroot je hun engagement.

Zorg dat je alles doormeet

Net zo belangrijk als het toepassen van de bovenstaande punten, is ook het meten van je resultaten. Het is belangrijk om te weten wat je ergens in stopt en wat je eruit haalt. Dit noemen we ook wel het meten van je ROI. Onderzoek goed wat de analytics zijn die verband houden met je marketingactiviteiten zoals views, nieuwsbrief- of blog aanmeldingen, conversiepercentages, nieuwe leads, marketing qualified leads (MQL’s) en nieuwe klanten. Als de resultaten hiervan niet voldoen aan de verwachtingen die je had, hoeft dat niet altijd iets slechts te betekenen. Zie het als verbeterpunten die je meeneemt in je volgende campagne. Pas je strategie aan, de soorten content die aanbiedt, de boodschap die je brengt en ‘the look en feel’ van je calls to action (CTA’s). Zorg in ieder geval dat je test, test en nog eens test.

Topics: Marketing, inbound marketing, inbound marketing campagne


Recent Posts

9 tips voor een succesvolle inbound marketing campagne

read more

5 manieren waarop de buyer persona bijdraagt aan het succes van je bedrijf

read more

Rob van Loenen (Visma software): 'Zorg dat je altijd relevant bent, juist als er geen koopintentie is'.

read more