5 VOORWAARDEN OM TE STARTEN MET INBOUND MARKETING

    Posted by WINNRS - 07 November, 2018

    Wil jij inbound marketing inzetten om meer bezoekers, meer leads en meer klanten te genereren? Voordat je van start kunt gaan met inbound marketing, moet er aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Wij hebben de voorwaarden voor je op een rijtje gezet.

    1. Een sterk merk

    Klanten moeten weten waar je merk voor staat. Je positionering en je communicatie moeten aansluiten bij wat klanten verwachten en moet inspelen op de vragen en uitdagingen die zij hebben. Dit betekent niet dat je een heel groot of bekend merk moet hebben. Als je maar een merk hebt dat voorziet in een duidelijke behoefte.

    2. Een duidelijke visie op wat je klanten willen

    Voorzien in een klantbehoefte betekent dat je de behoeften van klanten kent. Je moet derhalve weten wie je klanten zijn, welke pijn je bij hen oplost en waarom zij wel enthousiast zijn over jouw merk en niet over dat van de concurrent. Pas als dat weet, kun je je richting je klanten opstellen als een thought leader. Het ontwikkelen van een visie op de rol die jouw merk in hun leven moet vervullen is overigens geen exercitie die je alleen met je marketingafdeling doet, je hele bedrijf moet hierin worden meegenomen.

    3. Duidelijke marketing & sales doelstellingen

    Natuurlijk, iedere organisatie wil de ROI van uitgaven aan marketing verhogen en de kosten per lead en per klant verlagen. Onder dat hogere en wel erg algemene doel liggen veel concretere doelstellingen voor marketingcampagnes, die je een handvat geven voor de richting die je moet inslaan om gevonden te worden door jouw potentiële klanten. Een campagnedoel kan bijvoorbeeld zijn om het aantal abonnees op je e-mail nieuwsbrief te verhogen, om een bepaald percentage prospects te converteren naar warme leads of om een bepaald aantal recensies te genereren op je website. Iedere doelstelling vraagt om zijn eigen aanpak.

    4. Inzicht in buyer persona’s

    Een buyer persona is een omschrijving van je doelgroep. De meeste bedrijven ontwikkelen meerdere buyer persona’s, want niet iedere persoon uit de doelgroep heeft dezelfde drijfveren en behoeften. Een marketing manager heeft bijvoorbeeld hele andere zaken aan zijn of haar hoofd dan een bedrijfseigenaar of algemeen directeur. Hoe concreter de omschrijving van je buyer persona’s is, hoe makkelijker het is om campagnes op die personen af te stemmen. Waar zit de pijn van je buyer persona? Wat zijn zijn of haar drijfveren? Welke argumenten hanteert hij of zij als het gaat om de aankoop van jouw product of dienst? Welke latente behoeften heeft deze persoon?

    5. Een helder idee van het ideale conversiepad voor iedere buyer persona

    Een conversiepad is de weg die een buyer persona aflegt voordat hij of zij jouw product koopt. Het is het pad dat jij ontwikkelt om prospects te helpen bij het afleggen van hun customer journey. Je wilt die customer journey zo vlekkeloos mogelijk laten verlopen en waar mogelijk versnellen. Om dat te doen, moet je inzicht hebben in hoe de customer journey nu verloopt. Want alleen dan zie je mogelijkheden om die klantreis te vergemakkelijken. Je onderzoekt dus onder andere: welke websites bezoeken mijn buyer persona’s? Welke pagina’s bekijken ze op mijn website? Voor welke call-to-action is is welke buyer persona gevoelig?

    Je effent het conversiepad door op het juiste moment de juiste content ter beschikking te stellen. Aangezien je meerdere buyer persona’s hebt gedefinieerd, zul je ook meerdere conversiepaden moeten ontwikkelen.

    Als je over deze vijf thema’s hebt nagedacht en een plan hebt gemaakt, is het tijd om de eerste stap te zetten: het aantrekken van bezoekers.

    Ben je klaar om te starten met inbound marketing?

    Download onze epaper In 4 stappen naar succesvolle inbound marketingWilt u hulp met uw inbound marketing strategie? Neem gerust eens vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

    Ja, ik wil een gratis adviesgesprek

     

     

    Topics: Marketing