5 tips om je Consideration content te verbeteren.

Posted by winnrs - 11 July, 2017

header-picture

Heb je genoeg MQL’s maar heb je moeite om deze om te zetten in SQL’s, dan is het waarschijnlijk tijd om te kijken naar de content die je aanbiedt.

Heb je de juiste content om MQL's te nurturen?

Je zult er allereerst voor moeten zorgen dat je de juiste Awareness content hebt om goede MQL’s binnen te halen. Voor veel B2B marketeers blijkt het het proces van MQL’s omzetten in SQL’s nog een behoorlijke uitdaging te zijn. Een veelvoorkomende oorzaak waardoor het proces vaak op dit punt blijft hangen, is het gebrek aan passende content. Je moet ervoor zorgen dat je content is afgestemd op elk gedeelte van de funnel. Dus content creëren die gericht is op leads in de Awareness fase, de Consideration fase en ook content gericht op leads in de Decision fase.

 Volgens het verslag van 2016’s Content Marketing Institute B2B content marketing, geeft slechts 6 % van de B2B marketeers aan hun content marketing strategie als ‘zeer effectief’ te beoordelen. Dat dit percentage zo extreem laag ligt, is te wijten aan een tekort aan relevante content. Prospects worden aangetrokken in de Awareness fase maar vervolgens is er in de Considerationvfase te weinig content die ze helpt bij de uitdagingen en pijnpunten die bij deze fase horen, waardoor ze hun informatie elders gaan zoeken. Het gevolg is dus dat jij een lead kwijt bent door een gebrek aan relevante informatie.

Awareness-Consideration-Decision.png

Dus, als je inmiddels een content audit hebt uitgevoerd, en je ervan overtuigd bent dat je meer content gericht op de Consideration fase nodig hebt om beter te kunnen nurturen, wat voor content moet dit dan zijn?

5 content marketing ideeën om MQL’s te nurturen

Consideration content is belangrijk om te kunnen nurturen, om een band op te bouwen met je leads en vertrouwen te creëren. In deze fase zullen je prospects inmiddels de antwoorden hebben gevonden op hun vragen die zij hadden in de Awareness fase. Nu zijn ze op het punt beland dat ze op zoek gaan naar meer diepgaande, en op data gebaseerde informatie. Ook gepersonaliseerde content zal ze op dit punt helpen om de funnel te doorlopen en ze te leiden richting een beslissing.

Veel van de onderstaande soorten content kunnen in elk stadium van de funnel worden gebruikt. De truc zit ‘m in de invalshoek; Je moet diep graven om de echte uitdagingen en obstakels van je MQL’s te achterhalen om dit vervolgens te verwerken in verschillende soorten content.

1. Video's

We hebben enkele statistieken op een rij gezet die het belang van video marketing nog eens benadrukken:

  • Er wordt verwacht dat in 2019 het online verkeer gedomineerd wordt door video’s (voor wel 80 %);
  • Het toevoegen van een video aan marketing e-mails kan het doorklikpercentage verhogen met 200-300%;
  • 90% van de consumenten geeft aan dat productvideo’s hen helpen bij het maken van een aankoopbeslissing.

Het mag duidelijk zijn dat video een uitstekend middel kan zijn om de aandacht van je publiek vast te blijven houden en om ze in een bepaalde richting te sturen. Om echt resultaat te boeken, moeten video's die je in de Consideration fase gebruikt meer diepgaande waarde hebben voor je leads. Denk bijvoorbeeld aan video’s die:

  • Laten zien hoe jouw oplossing of service/dienst werkt en welke resultaten hiermee bereikt kunnen worden;
  • Een overzicht geven van succesvolle verhalen zoals casestudies;
  • Een antwoord geven op vragen en uitdagingen waar ze in deze fase tegenaan lopen.

2. Casestudies

Casestudies zijn een goede manier om je publiek te laten zien hoe andere bedrijven succes hebben bereikt door het gebruik van jouw product of dienst en om het vertrouwen in jouw merk en oplossing te vergroten. Als je je niet richt op één bepaalde persona maar op meerdere, dan is het natuurlijk verstandig om verschillende casestudies te maken zodat iedere persona wel door een van die cases wordt aangesproken.

3. Productgidsen

Oplossingsgidsen die verder voortborduren op een bepaalde oplossing (zoals strategiegidsen, sjablonen of productgidsen), kunnen kopers helpen begrijpen wat ze kunnen verwachten als ze daadwerkelijk tot aankoop overgaan. Als iemand jouw oplossing overweegt, kan een goed getimede gids ze net dat laatste beetje informatie geven dat ze nodig hebben om een beslissing te nemen.

4. Testimonials van klanten

Bekijk je zelf ook wel eens recensies en testimonials als je overweegt om iets te kopen? Jouw kopers zullen dat zeker willen doen, vraag je klanten dus gerust om een testimonial!

Net als bij casestudies kan een positieve beoordeling van je product of dienst het vertrouwen van je publiek winnen en geloofwaardigheid tonen. Wanneer het mogelijk is, kun je je klanten vragen om te omschrijven wat hun obstakels en pijnpunten waren tijdens hun zoektocht naar een oplossing, wat ze heeft doen beslissen om voor jouw oplossing te kiezen en om te benadrukken hoe jouw organisatie hun problemen precies heeft opgelost.

5. Veelgestelde vragen

Welke vragen stellen prospects online over jouw product of dienst? Weet je wat hun obstakels zijn in het aankoopproces? En heb je content die hier antwoord op geeft?

Content die je maakt op basis van veelgestelde vragen kan in vele vormen komen; Van een pagina op je website tot video's, artikelen, gidsen, informatieve webinars en nog veel meer. Het is van onschatbare waarde om vragen te beantwoorden die nergens anders beantwoord worden.

Kortom...

Wanneer je dus aan de slag gaat met het maken van Consideration content, houd de volgende punten dan in gedachten;

  • Content moet op een slimme en juiste timing aangereikt worden. Op het moment dat je lead het meest behoefte heeft aan die specifieke informatie die hem verder helpt. Bijvoorbeeld, als een MQL een bepaald stuk content op je website leest, waarom zou je dan niet nog meer relevante content aanbieden? Het soort content dat al meteen de vragen wegneemt die ze achteraf zullen hebben;
  • Gebruik inzichten van sales om de uitdagingen die MQL's hebben echt te begrijpen. Dit zorgt ervoor dat de content die je maakt ook echt relevant en van waarde blijft;
  • Zorg ervoor dat het soort content dat je maakt, je doelgroep aanspreekt. Kijkt je doelgroep bijvoorbeeld graag video’s? Spring hier dan op in;
  • Denk na over hoe je doelgroep informatie vergaart. Waar zoeken ze naar antwoorden? Zorg ervoor dat jouw content op deze plekken te vinden is;
  • Veel van je MQL's zullen verschillende uitdagingen hebben, afhankelijk van meerdere factoren zoals behoeften, branche, organisatiegrootte, kennis van jouw oplossing en meer. Segmenteer je database om ervoor te zorgen dat je wel de juiste informatie naar de juiste groep prospects stuurt.

Zorg er dus voor dat jouw leads in elke fase voorzien worden van de juiste informatie door gebruik te maken van bovenstaande tips en je zult zien dat het nurtureproces soepeler zal verlopen en meer resultaat zal opleveren.

Succes! 

Topics: Marketing, Sales

Schrijf je in voor onze updates en mis geen blogartikel meer.

Schrijf je in voor onze updates


Recent Posts

Hoe kies je het juiste inbound marketing bureau?

read more

Interview #5 - Laura Derks van Essent over content marketing

read more

5 tips om je Consideration content te verbeteren

read more