5 digital marketing trends voor B2B in 2021

Digital marketing trends 2021
Geschreven door Judith -

2020 was het jaar waarin de wereld snel moest schakelen naar een ‘nieuw normaal’. Waar veel bedrijven tijdelijk hun deuren moesten sluiten, werd er massaal overgestapt op online activiteiten. Ook online marketing nam het afgelopen jaar grote sprongen. Want hoe kan je jouw bedrijf online onderscheiden als iedereen online actief is? Nu aan de start van 2021, blikken we vooruit op de ontwikkelingen op het gebied van online marketing. We beschrijven in deze blog 5 belangrijke online marketing trends voor B2B die je in de gaten wilt houden voor 2021.

#1 Social media wordt belangrijker

Door de huidige omstandigheden zijn veel bedrijven genoodzaakt hun activiteiten van offline naar online te verplaatsen. Evenementen waarbij je met een spreker of beursstand aanwezig bent, zijn voorlopig nog niet mogelijk. Wat doen bedrijven dan als alternatief?

Social media wordt het medium dat in 2021 intensief wordt ingezet om contact te houden met de klant. Je kunt hierbij denken aan Facebook en Instagram, maar voor B2B heeft LinkedIn hierin vooral een sterke positie. Je kunt met social media producten promoten en je merkbekendheid vergroten. Maar LinkedIn is bij uitstek geschikt voor account based marketing. Voor B2B is het soms een uitdaging om relevante en kwalitatieve leads heel gericht te bereiken. Binnen LinkedIn kan je bedrijven en functieprofielen heel gericht benaderen, zodat je de relevantie van je boodschap verhoogd.

#2 Overal 'stories'

Waar we de ‘stories’ al enige tijd kennen binnen Instagram, Facebook en Whatsapp, heeft Google eind 2020 ook ‘Google Web Stories’ gelanceerd. De functie werd al enige tijd getest in bèta versie, maar is nu ook beschikbaar voor iedereen! Wat zijn Web Stories? Het zijn losse foto’s en video’s die samen een verhaal vormen op een webpagina. Net zoals bij social media ga je door te klikken op een story naar de volgende slide. Het grote verschil met Instagram en Facebook is dat de verhalen bij Google Web Stories niet verdwijnen na een bepaalde tijd. 

Natuurlijk een belangrijke vraag: wat is de potentie van Google Web Stories op je website verkeer? Naast dat Web Stories de ideale content is voor smartphones, past het in de trend van Google om resultaten weer te geven die snel een antwoord geven op een zoekvraag. Denk bijvoorbeeld ook aan de featured snippets die je bovenaan een zoekpagina vindt. Google geeft veel voorkeur aan Google Web Stories en daarom is het een manier met veel potentie om hoog te scoren in de zoekresultaten.

“Google wil nog sneller antwoord geven op een zoekvraag.”

 

Naast de ‘Google Web Stories’ is LinkedIn ook volop hun stories aan het ontwikkelen. In mei 2020 werd deze functionaliteit in Nederland al aan het zakelijke social media kanaal toegevoegd, maar LinkedIn is nog veel tests aan het uitvoeren om hun stories verder te optimaliseren. Een voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om ook te gaan adverteren in LinkedIn stories. Op dit moment heeft nog een kleine groep wereldwijd de mogelijkheid om dit kanaal te testen, maar de verwachting is dat het later in 2021 verder wordt uitgerold.

Wat kan LinkedIn Stories Ads voor jouw bedrijf betekenen? LinkedIn staat er om bekend doelgroepen te kunnen targeten op basis van bedrijfsnamen, functietitels en bedrijfssectoren. Heel interessant voor het B2B-segment. Dit kan uiteraard ook binnen LinkedIn Stories Ads en meer! Het interessante aan LinkedIn Stories Ads is dat je ook personen kunt retargeten die jouw Stories Ad hebben gezien. Op deze manier kun je nog meer een effectieve customer journey inzetten.

#3 Google update 2021

In 2021 staat er ook weer een grote Google update gepland. Deze ‘Page Experience Update’ gaat voor alle websites impact hebben. Zoals altijd houdt Google de inhoud van hun updates nog even geheim, maar de verwachting is dat de ervaring van de gebruiker op jouw website zwaarder gaat meewegen. Het is belangrijk dat jouw bezoekers makkelijk en prettig door je website kunnen navigeren. 

Wanneer de Google Page Experience Update live gaat is nog niet bekend. De verwachting is echter dat de lancering rond mei dit jaar zal zijn. Onze B2B SEO specialisten zijn zich al aan het voorbereiden om de update, zodat onze klanten klaar zijn voor de lancering. 

#4 Third-party data verdwijnt

Deze trend is al een aantal jaren aan de gang, maar er komen steeds meer regels om de privacy van de consument te beschermen. Zo gaan ook de third-party cookies verdwijnen, terwijl dit een type data is waar nog veel marketingcampagnes op draaien. Third-party cookies zijn cookies die geplaatst zijn door een bedrijf, die niet zelf betrokken is bij jouw website. Denk hierbij aan Facebook, Google of bijvoorbeeld Hotjar. Google kondigde eerder al aan dat ze vanaf 2022 geen third-party cookies meer willen ondersteunen.

Wat betekent dit voor jou? Wanneer de third-party cookies verdwijnen kun je bijvoorbeeld in Facebook Ads niet meer retargeten op basis van interesses van de gebruiker. Het is daarom belangrijk dat je zelf data gaat opbouwen. In plaats van externe data te gebruiken moet je nu data gebruiken vanuit je eigen systemen, zoals je CRM systeem. 

#5 Belang van marketing automation zet door

Binnen B2B is marketing automation al enige tijd heel belangrijk, vooral omdat het binnen B2B vaak gaat om complexe inkoopprocessen. Met marketing automation wordt een potentiële klant door de verschillende fasen van de buyer journey begeleidt. Je zorgt er dus voor dat mensen de juiste informatie krijgen op het juiste moment. 

Uit onderzoek is gebleken dat marketing automation, na analytics, de grootste prioriteit krijgt voor 2021. B2B bedrijven gaan gemiddeld zelfs meer dan 20 procent investering in hun marketing automation activiteiten. Ook zien we dat er steeds meer aanbieders op de markt komen met marketing automation tools. Het is daarom extra belangrijk dat je een marketing automation software kiest die past bij jouw bedrijf.

Zoals je leest zijn dit een aantal belangrijke trends die onze online marketing specialisten nauwlettend in de gaten houden. Maar er zijn nog veel meer ontwikkelingen in de markt van online marketing gaande. Mocht je vragen hebben over online marketing activiteiten hebben in 2021, neem gerust contact met ons op! Wij denken graag met je mee.

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem dan vrijblijvend contact met onze strateeg Tim Bijvank op, hij helpt je graag.

contact-specialist
Tim Bijvank

Op de hoogte blijven van B2B marketing nieuws? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.