4 MANIEREN OM BEZOEKERS NAAR JE SITE TE TREKKEN MET INBOUND MARKETING.

Posted by WINNRS - 27 July, 2017

Inbound marketing betekent dat jouw klanten jou vinden in plaats van andersom. Je website is dan ook een cruciaal aspect van je inbound marketing strategie. Vandaag de dag oriënteren vrijwel alle consumenten en zakelijke beslissers zich online. Wie online niet wordt gevonden, is eigenlijk bij voorbaat al kansloos. 

Er zijn verschillende manieren om bezoekers naar je website te trekken:
  • zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • bloggen/vloggen
  • social media
  • adverteren

1 Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is cruciaal bij inbound marketing. Immers, de relevante content die je geproduceerd hebt, moet wel gevonden worden door je doelgroep. Het optimaliseren van je website en content voor zoekmachines is dus extreem belangrijk. Hou bij het bedenken van zoekwoorden je buyer persona’s in het achterhoofd. Welke termen gebruiken zij om jouw product of dienst te vinden? Maak je zoekwoorden en zoekzinnen zo specifiek mogelijk, want dit resulteert in een hogere kwaliteit bezoekers.

We noemen zoekzinnen ook wel long tail zoektermen. Een voorbeeld van een long tail zoekterm is: ‘Hoe bouw je een inbound marketingstrategie’. Deze zin trekt veel specifiekere bezoekers dan alleen de term ‘inbound marketing’. Inbound marketing zal weliswaar een hoger zoekvolume hebben, maar de kwaliteit van de leads die binnenkomen op alleen zo’n trefwoord is lager.

Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen bij het achterhalen van de zoekwoorden en zoekzinnen die jouw doelgroep gebruikt, denk aan Google Search Console.

Als je je website optimaliseert voor zoekmachines, denk dan aan alle onderdelen die relevant zijn:

  • paginatitel
  • URL’s
  • kop van de pagina
  • content van de pagina (niet alleen de teksten, maar ook de visuals)
  • meta description (de tekst die je ziet in de zoekmachine onder de titel van je pagina)

2 Bloggen/vloggen

Relevante content is cruciaal om bezoekers naar je website te trekken. Een hele goede manier om die relevante content te creëren, is bloggen en/of vloggen. Gouden regel is dat je nooit keihard reclame maakt voor je product. Geef potentiële klanten liever tips hoe je ze product kunnen gebruiken (denk aan een instructievideo), hoe ze het moeten onderhouden of schoonmaken en hoe ze zichzelf kunnen ontwikkelen in het gebruik van je product (denk aan trainingsschema’s bij hardloopschoenen, fietsroutes bij een racefiets of ATB, boekrecensies bij een e-reader et cetera).

HubSpot, een leverancier van marketing automation software, heeft het effect van blogs onderzocht en komt tot de volgende cijfers: gemiddeld trekt een bedrijf dat blogt 55 procent meer bezoekers, genereert 97 procent meer links van andere websites naar die van jou en 434 procent meer geïndexeerde pagina’s in zoekmachines. Als een resultaat hiervan zijn de marketingkosten per lead 62 procent lager dan de kosten van outbound marketing.

Hou bij het schrijven van blogs en/of de omschrijving van je vlog rekening met zoekwoorden waar je potentiële klanten op zoeken (zoekmachine optimalisatie/SEO), zodat je blog/vlog naar voren komt in zoekmachines.

Plaats de blogs/vlogs niet alleen op je eigen website, maar promoot ze ook via social media. Maak tweets met een link naar de blog/vlog, neem een ‘share’ en een ‘follow’ button op en plaats de blogs/vlogs op Facebook, LinkedIn, Pinterest en Instagram.

3 Social media

Social media is in korte tijd zo populair geworden dat deze kanalen onmisbaar zijn in iedere inbound marketing strategie. Vooral omdat social media je de mogelijkheid geven om een-op-een te communiceren met prospects en klanten, om een relatie met ze op te bouwen.

Vrijwel iedere doelgroep is vandaag de dag wel vertegenwoordigd op social media en heeft zijn eigen kanalen. Zakelijke beslissers gebruiken LinkedIn, jonge consumenten zijn actief op Instagram en SnapChat, oudere consumenten op Facebook. Hou goed in de gaten welke kanalen je klanten gebruiken, want dat wisselt nog wel eens. Hyves, eens het grootste sociale netwerk van ons land, bestaat al lang niet meer. Twitter werft geen nieuwe leden meer, Facebook heeft moeite om jongeren aan zich te binden. Kortom, de social media die vandaag door jouw potentiële klanten worden gebruikt, hoeven niet dezelfde te zijn als de kanalen die ze morgen gebruiken.

Welke content deel je op social media? Dit staat in je contentstrategie. Zoals gezegd je eigen blogs en vlogs, maar je kunt ook content van anderen delen, zoals video’s van andere vloggers, posts van andere bedrijven of van consumenten die je volgen et cetera. Op deze manier bouw je een netwerk van mensen en organisaties om je heen wiens content jij deelt en die het ook leuk vinden om jouw content in hun netwerk te delen. Wij hanteren de 50/50-regel: ongeveer 50 procent van de content is afkomstig van je eigen bedrijf, 50 procent bestaat uit content van anderen die je deelt.

4 Advertising

Inbound marketing levert je niet direct veel bezoekers op je website op. Het duurt immers even voordat de content die je plaatst en deelt door Google geïndexeerd wordt, en voordat mensen jouw content weten te vinden. Wil je wel direct meer bezoekers op je website, en beginnen met leadgeneratie? Dan biedt advertising, bijvoorbeeld via Google of via social media, een uitkomst. Adverteren hoeft ook helemaal niet duur te zijn, je kunt je blogposts via Facebook bijvoorbeeld al voor 50 euro per post sponsoren voor een leuk bereik.

Wil je aan de slag met inbound marketing?

Download ons epaper In 4 stappen naar succesvolle inbound marketing. Of wil je eens vrijblijvend contact opnemen met onze experts op het gebied van inbound marketing?

Ja, ik wil een gratis adviesgesprek

 

Topics: Marketing