B2B Marketing

Wat is B2B marketing?

Business-to-business marketing (of B2B marketing) is de verkoop van een product of dienst van een bedrijf aan een ander bedrijf.

In de B2B markt – ook wel: zakelijke markt – zijn de doelmarkten kleiner alleen is de totale waarde van de order over het algemeen veel hoger dan in de consumentmarkt (business-to-consumer – B2C). Hierdoor is er sprake van een ander en langer beslissingsproces:

  • Gemiddeld zijn zo’n 5,4 personen betrokken bij een aankoop
  • De focus ligt meestal op de return on investment (ROI) van de producten en diensten
  • Ook het aangaan van relaties heeft prioriteit
  • In B2B gaat het vaak om leadgeneratie en bij B2C meestal om het genereren van directe verkopen

B2B Marketing middelen

Succes in B2B marketing komt niet door het uitzenden van reclame via radio of televisie. Hieronder B2B marketing middelen die B2B marketeers inzetten om succesvol te zijn:

B2B marketing verschilt van B2C marketing

B2B marketing, ofwel business to business marketing, verschilt op veel vlakken van B2C marketing. Een paar belangrijke verschillen zijn bijvoorbeeld:

  • Doorgaans is er sprake van hogere aankoop budgetten bij B2B
  • Doordat de aankoop budgetten hoger zijn, zijn er vaak meerdere stakeholders betrokken bij het beslissingsproces in B2B
  • Doordat de aankoop budgetten in B2B hoger zijn, en doordat er meerdere stakeholders betrokken zijn, zijn de leadtimes vaak langer
  • Vaak is er sprake van complexere producten of diensten, of juist producten of diensten waar mensen weinig tot geen emotie bij voelen, waardoor producten of diensten meer uitleg behoeven.

B2B marketing experts

WINNRS is een B2B marketing bureau. En onze digital marketeers zijn allemaal echte B2B marketing experts. Wij houden ervan om ons te verdiepen in complexe materie, om deze complexe materie te begrijpen, en om deze materie om te zetten naar begrijpelijke, goed converterende content.

Diepgravende data-analyses, zowel kwalitatief als kwantitatief, zorgen ervoor dat we in de huid kunnen kruipen van de B2B beïnvloeders en beslissers. En vanuit daar bepalen we welke content we moeten maken om die beïnvloeders en beslissers te helpen gedurende de aankoopreis. Zodat ze uiteindelijk jouw product of dienst afnemen. En niet die van je concurrent.

Business to business marketing tactieken

Contentmarketing is bij uitstek het middel om in te zetten bij B2B marketing. De juiste content, op het juiste moment, bij de juiste persoon, zorgt ervoor dat mensen uiteindelijk bij jou klant worden. Een goede contentstrategie is dus onmisbaar in B2B marketing.

Door het definiëren van de verschillende B2B stakeholders (buyer persona’s) die een business to business aankoop beïnvloeden, kan je de buyer journey in kaart brengen. Met deze inzichten kan je content maken die exact inspeelt op de behoeften van de verschillende beslissers. Als je deze content vervolgens op een geautomatiseerde manier, met marketing automation, onder de aandacht brengt bij je doelgroep, kan je een echte relatie opbouwen met je doelgroep. En starten met leadgeneratie. Doordat je deze mensen helpt met echt goede en relevante business to business content zal je het aankoopproces versnellen en de leadtime verkorten. Het helpen en inspireren van je doelgroep is het nieuwe verkopen. Dat is B2B marketing.

Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen op het vlak van B2B marketing?

Neem vrijblijvend contact op met onze strateeg Virginie Versteegh om de mogelijkheden te bespreken.

CONTACT
Portret virginie versteegh